View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Å påstå at jorda klarer seg fint uavhengig av hva vi gjør med den fremstår altfor optimistisk. Selve steinklumpen kommer selvsagt til å fortsette å gå i bane rundt sola, men alt som gjør den unikt og spennende ligger langt dårligere an enn du later til å tro.
Vis hele sitatet...
Unikt og spennende for hvem? Hvem er det som trenger at det er høyerestående liv på jorda? Altså jeg er enig i at det er trist, men jeg er et menneske. Hvis vi skal se skikkelig stort på det så betyr det absolutt ingenting om det er liv på jorda eller ikke. Det meste av naturen driter i om den lever eller ikke, og det er bare vi mennesker som føler dypere mening med begrepet.

Jeg er opptatt av naturvern, og jeg opplever det som at artsmangfoldet har egenverdi. Men sånn helt egentlig, når vi snakker om å bevare jorda så snakker vi egentlig om å bevare vårt eget habitat. Både som et sted å overleve og som et sted som er unikt og spennende, fra vårt ståsted. Innerst inne er vi alle spesiesister.

Ikke at det var så mye mer optimistisk, kanskje

Forøvrig begredelige tall du presenterer. Jeg er enig i det. Fra mitt pessimistiske menneskeperspektiv.
Sist endret av *pi; 11. mai 2021 kl. 00:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.