View Single Post
Vel, diskusjonen om pengeflytting og statsbudjsett skal jeg ikke ta del av. Det jeg imidlertid kan si om det er at jeg sitter på følelsen av overflod i samfunnet generelt. Ja, vi har "våre egne" som trenger omsorg og hjelp, likevel har vi det generelt veldig godt i dette landet.


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
At vi tar en liten del av en enorm strøm er da ikke noe argument. Selv en liten del av noe enormt kan være (for) mye.

Hvorfor skal vi ta imot noen i det hele tatt? Utgangspunktet må være at ingen får komme, med mindre helt spesielle grunner tilsier noe annet. Det er få situasjoner jeg kan tenke meg at flyktninger skal få komme til andre siden av kloden, men kanskje homofile som vil forfølges og drepes av sine medflyktninger er et unntak.

De som kommer hit er forøvrig ikke flyktninger, men migranter. Noen kaller dem "lykkejegere", og årsaken er at de allerede hadde flyktet vekk fra krigen og til steder i nærheten der det ikke var krig. Men så ønsket de høyere levestandard (noe jeg har full forståelse for), og ble da til migranter siden de ikke lenger flyktet fra krig.

For hver migrant vi tar inn hit kunne vi ha hjulpet titalls eller hundretalls flyktninger i nærområdene, der de ressurssvake fortsatt befinner seg fordi de ikke har muligheten til å migrere videre. Å argumentere for å slippe migranter inn til Norge er altså å argumentere å bruke store ressurser på de som er mest ressurssterke fra før, og da de ressurssvake som er igjen i nærområdene råtne.
Vis hele sitatet...
Okay. Min utheving. Jeg facineres når jeg tenker på at du mest sannsynlig er alvorlig. Har du innsikten i hva som skjer i Syria? Hvorfor er nervegassangrep av staten, religionsslaktere og andre opprørsgrupper som skaper kaos - noe som helst bedre enn å bli forfulgt dersom man er homofil (og atpåtil av sine egne flyktninger)? Og ja, selvsagt er de lykkejegere! Et annet ord er kanskje kriseunnlatere. De leter etter noe som er bedre, og det skal faktisk ikke så veldig mye til. Og dersom det er imigranter - det er vel ressurser i dem?

Sitat av hemmeligegreier
Våre verdier er generelt bedre enn de andres fordi de ivaretar menneskerettigheter og menneskeverd. Så kan du mene at menneskerettigheter og menneskeverd ikke er viktig, og da må vi bare være enige om å være uenige.

Eksempler på verdier vi generelt holder høyt i Norge og som man ikke finner hos muslimer (eller i svært liten grad) er rettighetene til kvinner, barn, homofile, og så videre.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om hvilke verdier man finner hos muslimer? Dette er ikke mitt inntrykk. At ekstreme muslimer ikke har verdier som inkluderer alle mennesker, finner vi da vitterlig i kristne ekstremistiske indremisjonsorganisasjoner også? Og de er jo norske? Dette er såpass urimelig at jeg nesten ikke orker å diskutere det, men likevel kaster meg videre i diskusjonen fordi jeg er så fortvilet.