View Single Post
1984 - [COLOR="DarkRed"]George Orwell[/COLOR]

[COLOR="DarkRed"]Hva[/COLOR]: En fremtidsroman av dyster karakter. 1984 ble utgitt i 1949. Man kan si at boken er en litt sørgelig spådom om hvordan fremtiden kan bli med et totalitært system. Det er praktisk talt ingen individuelle rettigheter blant annet. Den ble tross alt skrevet i skyggen av annen verdenskrig, tungt inspirasjon fra det nasjonalsosialistiske Tyskland og Sovjetunionen. Og dermed er den like aktuell selv om årstallet for lengst er passert nuet. Tittelen i seg selv har sin forklaring i at boken ble skrevet i 1948, og Orwell selv valgte å snu om på årstallet. - «Storebror ser deg»

[COLOR="DarkRed"]Hvorfor?[/COLOR]: Fordi jeg som barn leste Animal Farm, og oppdaget at det var mer mellom linjene. Satirisk og åpenbar kritikk mot den russiske revolusjonen, og en vurdering om hvordan kommunismen utviklet seg under Stalin. Det at dyrene tok makten fra menneskene og begynner å drive gården på sine egne premisser var noe som fascinerte meg veldig. «Alle dyr er like, men noen er likere enn andre». . Den, i likhet med Watership down har alltid vært bøker jeg har latt meg oppsluke av.

Det jeg finner særdeles spennende er hvor ofte boken har blitt brukt nærmest som en klisjé på hvordan samfunnet er i ferd med å utvikle seg, eller farene som har oppstått med informasjonssamfunnet.