View Single Post
Provo's Avatar
Trådstarter
Sitat av xtapolapocetl
Provo, som tallblind proletar vil jeg først berømme din innsats i denne tråden, virkelig givende.
Vis hele sitatet...
Takk for det! Jeg tror tallblindhet i de aller fleste tilfeller er innlært og ikke medfødt. Jeg følte meg også tallblind før jeg fattet genuin interesse i realfagene (lenge etter jeg var ferdig med videregående), så jeg ser ingen grunn til at du ikke skal mestre dette til det fulle hvis interessen er der.

Sitat av xtapolapocetl
Du sier i en av dine innledende poster at den spesielle relativitetsteorien kun gjelder for treghetssystemer, systemer som ikke påvirkes av en kraft, altså ikke er under noen form for aksellerasjon.
Vis hele sitatet...
Som nylig nevnt, så er dette ikke helt riktig. Det er altså vanlig å si, ettersom matematikken som må til for å hanskes med akselererte referanserammer tilsvarer matematikken i generell relativitet, men man er ikke pokka nødt til å bruke generell relativitet før man må hanskes med akselerasjon i form av gravitasjon. Det er fordi gravitasjon krummer rommet, og spesiell relativitet forutsetter flat romtid (også kalt Minkowski-romtid). Bare så det er klart

Sitat av xtapolapocetl
Som eksempler trekker du frem biler og fly i konstant hastighet, og ber oss samtidig om å ignorere det lille av gravitasjon som påvirker systemene. Men er ikke alt under konstant aksellerasjon? Opplever vi ikke hele tiden gravitasjonens effekter, og selv i en bil som går i konstant hastighet bortover jordskorpen, vil det ikke hele tiden foregå påvirkning fra Jordens gravitasjon, og endog i økende og avtakende grad (Jorden er ikke 100% sfærisk)? Hva har disse små variasjonene å si for forholdet mellom spesiell og generell relativitet, dvs. når man kan/skal bruke den generelle og/eller spesielle relativitetsteorien?
Vis hele sitatet...
Jo, det du sier der er riktig. Som ivioynar sier spørs dette helt på hvor nøyaktig resultat du trenger. Noe helt konkret svar på "avvik per g", eller noe tilsvarende, kan jeg dessverre ikke gi, da jeg ikke kan si å ha kontroll på matematikken som generell relativitet bygger på.

Sitat av xtapolapocetl
Edit: mente også å spørre om det i det hele tatt finnes et "sant treghetssystem", siden fysikken slik mitt begrensede sinn har oppfattet den, sier at alt til enhver tid er under påvirkning av en eller annen form for kraft.
Vis hele sitatet...
Rent teoretisk, nei. Selv den fjerneste gravitasjonskilden vil ikke få null innvirkning før etter en uendelig avstand, så skal man få et absolutt teoretisk tilfredsstillende fravær av gravitasjon, så måtte man i så fall tenke seg et system av påtrykte gravitasjonskilder som opphever de andre, og det ville kun gi totalt fravær av gravitasjonskrefter i et uendelig lite punkt. Men i praksis så vil du ha tilfeller hvor man kan regne med null gravitasjon.

Du kan sammenlikne det med når man har varmetransport fra et varmt legeme til et kaldt legeme — si du legger en varm metallbit i et kar med vann, for eksempel. I teorien vil ikke metallbiten og vannet oppnå samme temperatur før etter uendelig lang tid, men i praksis vil de det. Enkelt og greit fordi praksis setter lavere krav enn teori. Til slutt vil forskjellen være mindre enn man noen gang kunne fått mulighet til å måle, og det er da ikke noe poeng i å hevde at de har forskjellig temperatur.

Håper det ga svar. Spør igjen hvis jeg bommet med svaret eller var uklar.