View Single Post
Sitat av Takub Vis innlegg
Straffeloven 1ste kapittel
http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#12



Jeg har uthevet 162 c, som omhandler straff for de som inngår forbund om å utføre (organisert) kriminalitet med strafferamme > 3 år.

§ 162 (ingen bokstav) omhandler narkotikaforbrytelser som brukog ervervelse. Slik jeg tolker det - og jeg er ingen jurist - gjelder ikke § 162 i utlandet med mindre det er en tilsvarende lov i det aktuelle landet. I Nederland er bruk osv ulovlig, men enkelte stoffer (evt bare cannabis) er avkriminalisert dvs noe politiet ikke forfølger og du ikke blir straffet for.


caperno: Erverve er å få tak i noe på hvilken som helst måte og med mindre jeg har misforstått, betyr det at det er ulovlig å finne narkotika.
Vis hele sitatet...
Bruk er ikke nevnt i straffelovens §162 men reguleres via legemiddelloven og narkotikalisten. Som tidligere nevnt så er ikke legemiddeloven gjeldende når man befinner seg i utlandet. Bruk av narkotika kan derfor ikke straffes i norsk rett dersom bruken har skjedd i utlandet. Hvorvidt man kan straffe noen for å finne narkotika ønsker jeg ikke å spekulere i, men noe sier meg at det er en vanskelig sak å få noen dømt for med mindre det gjelder større mengder enn en joint.