View Single Post
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: How to Become a Straight-A Student, av Cal Newport.

Hva: Diverse strategier for å bruke mindre tid på å prestere bedre i studiesammenheng.

Hvorfor: Anbefalt av Jonta, og jeg kunne også ha bruk for den.

Hvordan: Jeg syntes ikke noe særlig om denne boken. Boken er skrevet av en amerikansk forfatter, noe som er pinlig åpenbart. Alle poengene hamres inn med teskje, og tonen hans er så jovial og inkluderende at det nesten virker nedlatende.
Som de fleste selvhjelpsbøker bruker han så mye tid på å styrke bokens kredibilitet at den ender opp med å miste den («Hvorfor bruker han så fordømt mye tid på å overbevise meg om at tipsene er verdt å stole på? Kom med dem og la meg avgjøre selv.»).
Etterhvert blir det bent frem komisk hvor formulaisk han legger de hyppige og som oftest anekdotiske sitatene fra toppstudenter ved diverse amerikanske utdanningsinstitusjoner, som han bygger mye av etoset sitt på; nesten uten unntak legges det frem [SITAT] says [NAVN], a straight-A student from [PRESTISJESKOLE].

Når det gjelder selve det faglige innholdet holder det sikkert vann, og jeg kommer nok til å prøve å implementere et par av teknikkene, kanskje bortsett fra de som strider direkte mot det jeg lærte i faget Akademisk Skriving på universitetet.
Han finner nok ikke opp kruttet på nytt, men det meste virker plausibelt og med hindsight bias-brillene på veldig opplagt.
Så, alt i alt, jeg skulle ønske han ville skrevet den samme boken på en femtedel av plassen, men den er fortsatt kort og grei nok til og plukkes opp og leses i en sitting.
Det kan godt være jeg får noe ut av det jeg leste, men jeg håper ikke dette er den beste boken skrevet om emnet som han selv påstår.