View Single Post
Helt kjørt.
Elmsild's Avatar
59
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Sett bort ifra det, er jeg generelt for fri dyrking av all slags religion så lenge det ikke skader/påvirker andre negativt.
Det du skriver høres veldig fint ut, men sannheten er at religion generelt er noen man bør styre unna, for eksempel koranen/Islam, jeg har lest hele koranen og det du sier om >> ``ikke skader/påvirker andre negativt som du skriver, man skal lete veldig lenge etter en mer fiendtlig religion for ikke troende en akkurat det, kristendommen er heller ikke noe å skryte av, men den har blitt ``sivilisert`` igjennom århundrer, jeg syntes religion er forferdelig. Bare tenk på hvor mange grusomme ting som har skjedd under ``Guds navn``
Vis hele sitatet...
Jeg respekterer dine personlige meninger, selv om jeg ikke er enig i dem.

Men det å si at alle religioner er forferdelige og bør styres unna, vil jeg tørre å påstå er nokså trangsynt og ganske feil. Jeg ønsker ikke å starte en heftig debatt på temaet, men jeg ønsker å påpeke at religioner i seg selv, stort sett er fredelige. Det er mennesker som bruker dem som en unnskyldning for sine ugjerninger.

For å ta kristendommen, som du refererte til, som ett eksempel, så sier de ti bud klart og tydelig at:

- du skal ikke drepe
- du skal ikke stjele
- du skal ikke tale usant om andre
- og du skal hedre din mor og far.

Spør du meg er disse 4 budene såkalt "common sense" som de fleste anstendige mennesker burde følge. Uavhengig av religion.

Selv er jeg agnostiker, og har ikke bundet meg til en spesiell religion, men jeg respekterer de som tror, og jeg mener det skal være en menneskerett å få dyrke den religionen man selv ønsker, uten å bli hetset for det. (Så lenge det ikke skader/påvirker andre negativt etc etc)

For å summere opp, jeg synes det er feil å hevde at alle religioner er forferdelige, og at det ikke er religionens feil at folk bruker den som en unnskyldning for å begå ugjerninger.
Sist endret av Elmsild; 30. januar 2014 kl. 20:01.