View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dette er meningsløst. Tørken tar i seg selv knekken på larvene. De kryper ut når soppen blir tørr, og så tørker de ut selv. Soppen tørker helt fint på et bord, et brett eller lignende. For å framskynde prosessen kan man sette en vifte til å blåse over.

Jeg har tørket sopp på alle tenkelige måter, og dette er både den enkleste og beste etter mitt syn. Du kan tørke så mye du vil av gangen, det krever ingen kjemikalier, ingen varme og ingen bokser eller annet spesialutstyr som tar plass og gir unødige begrensninger.

En annen fordel med metoden er at man ikke kverker larvene før de får sjansen til å komme krypende ut. Ikke at det er så farlig med noen tørre larver, men jeg foretrekker allikevel å luke dem ut av det ferdige produktet.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår poenget ditt. Grunnen til at dette kan være litt problematisk etter min mening er metoden fører til variabilitet i hvor mye skade larver kan gjøre på soppen utifra luftfuktighet i rommet. Hadde selv opplevelsen av å skulle ta et sporeprint der jeg la noen hatter under en glasskuppel. Etter en dag var printet ferdig og jeg tok hattene ut for videre tørking. Det viste seg at den ene hatten da hadde holdt på fuktigheten nok til at larvene i den hadde kunnet vokst seg relativt store. Store nok til at neste dag da hatten i utgangspunktet burde vært ferdig tørket var den falt helt sammen og blitt til sopp-gugge der 7-8 larver / hvite marker koste seg rundt. Dette fikk meg til å realisere at om du bruker denne metoden så ja, kanskje kommet de til å krype ut under tørking i håp om å finne et bedre hjem men allikevel vil de gjøre noe skade og antakelig etterlate seg tilhørende ekskrimenter. Dette kan jo tenkes at kan ha en innvirkning på amkvaliteten til produktet ettersom larvene metaboliserer stoffene eller ikke.

Et annet moment er at om de går ut så hvor går de da? Gjorde en interessant test der jeg hadde noen sopper til tørking i en beholder med høye kanter slik at småkryp ikke greide å hoppe ut og tilsvarende mengde sopper flatt på ark på kjøkkenbenken. Resultatet ble at beholderen inneholdt hundrevis av døde småkryp mens de flate arkene bare hadde noen titalls. Altså er det nå hundrevis av småkryp rundt i rommet de tørket i. Om de døde etter å ha kommet seg vekk fra papiret eller fant en annen kilde til fuktighet er for meg uvisst.