View Single Post
Sitat av Spectra Vis innlegg
Noe av greia er vel at det er bekymring rundt stråling og effekten av det på mennesker og liv generelt.

https://emfscientist.org/index.php/emf-scientist-appeal
Vis hele sitatet...
Det er jeg også, derfor prøver jeg noen ganger å være litt forsiktig i sola. Altså det viktige er, og prøve og unngå å bli solbrent. Når du er solbrent, så er dette hudceller som dør av stråleskade. Mens UV-stråler og høyere (røntgen og gammastråling) er da ioniserende. Dette betyr, at fotonene i strålingen inneholder så mye energi, at de kan slå løs elektroner eller atomer av molekyler. Ved celledød, så har dette oftest skjedd på DNA i cellen. Altså DNA blir ionisert, og kan da få et annet molekyl bundet til seg, eller binde til seg selv et annet sted. Altså du får en mutasjon. Skjer dette i genet, som styrer celledeling, så har du en potensiell hudkreft.

Det er også verdt å merke seg, at når du blir brun, så er dette kroppens forsvar mot stråleskade. Altså jeg sier ikke det er farlig å bli brun. Men ikke bli solbrent! Det er potensielt kreftfremkallende.


UV-stråling/lys begynner ved 400 nm, og bølgelengden synker da til 10 nm. Er bølgelengden mindre, så er det røntgen– eller gammaståling.
Mens lyshastigheten er konstant, så betyr dette, at desto kortere bølgelengde, desto høyere frekvens. Så 400 nm betyr, n = nano = 1/1000 000 000. Altså 0,0004 mm eller 0,000004 m. Lyset går i en hastighet av 299 792 458 m/s. For å finne frekvensen blir det 299 792 458 / 0,000004 = 74 948 114 500 000 Hz eller 74,948 Thz (T = terra = billion = 1 000 000 000 000). Altså UV-stråling ved lavest mulig frekvens har en frekvens på 74,948 THz.
1 GHz = 1 000 000 000 HZ Altså det går 1000 GHz på 1 THz. Hvis vi da sier opp til 5 GHz på de radiobølgene. Altså frekvensforskjellen blir da 74 948 / 5. Jeg tar meg friheten, og runder av 74 948 til 75 000. Altså blir frekvensen på UV-stråling ganske nøyaktig 15 000 (75 000 ∕ 5) ganger høyere enn den mest høyfrekvente strålingen.

Så hva skal vi med dette, spør kanskje du.
I 1905 så kom Albert Einstein med sin lov om "den fotoelektriske effekt". Den virkelige formelen der er E=ħf. Altså E = energi i J (Joule), ħ = Plancks konstant (et veldig lite tall), og f = frekvens i Hz.
Dette betyr at et foton med UV-lys/stråling har minst 15 000 ganger mere energi enn radiobølger med høyest frekvens.

Da kan du kanskje komme med påstanden, "hvordan vet vi at dette stemmer?!?"
Vi kan si det slik, at det var denne loven, som forutsa solcellepaneler.
Dette er også ett av startskuddene til kvantefysikk. Det er nettopp på grunn av fotoner, at kvantefysikk eller kvantemekanikk har navnet "kvante". Fotoner er kvanter med elektromagnetisk stråling. Det er kvantefysikk, som har gitt oss laser. Det med hjelp av kvantefysikk, vi kan forstå virkemåten til en transistor. Men kvantefysikken ble ikke brukt, når en fant opp transistoren. Men allikevel, den moderne datateknologien er basert på nettopp kvantefysikk. Altså når du sitter på internett, og påstår at radiostråling er det samme som død og fordervelse. Så sitter du egentlig å motbeviser deg selv!..