View Single Post
Sitat av Menorah Vis innlegg
Tror jeg kommer til å prøve Nederland alternativet.
Hvordan får man forresten legetime i Nederland? Er dette noe man må finne ut av selv på forhånd ved å ta kontakt med et tilfeldig legekontor der som privatperson?

Slik jeg har skjønt det, må man vente et par dager fra legebesøk til resepten er klar i Nederland, så må man vel ha et schengen skjema fyllt ut ift reisen tilbake til Norge. Må man gå på rødt på flyplassen å fremvise dokumentene? Vil gjøre alt så riktig jeg bare kan.
Vis hele sitatet...
Ser du har sånn ca oversikt på hvordan dette foregår, men jeg kommer til å remse opp alt fra A til Å selv om du allerede har litt innblikk. Så blir det ikke oversett noe
Hadde jeg vært deg ville jeg også undersøkt om mulighetene til å få medisinsk cannabis her i Norge. Men det hadde jo ikke vært dumt å tatt en tur til Nederland å hentet medisin først. Da kan du jo dokumentere at du tidligere har brukt medisinen, og kan forklare at medisinen fra Nederland har hatt mye bedre effekt (og kanskje mindre bivirkninger?) en den du har fått her i Norge.

Du Menorah kan ta kontakt med meg på privat melding, så kan jeg om ønskelig informere deg om hvilken lege i Nederland jeg har benyttet meg av. Ønsker ikke å oppgi dette åpent på forumet for å unngå at han spammes ned av useriøse "lykkejegere".
------


GUIDE FOR IMPORT AV MEDISINSK CANNABIS FRA NEDERLAND:

Kan først og fremst si at dem som tror dem kan "fake" på seg en sykdom å dra til Nederland for å hente seg lovlig dop, må tro om igjen.. I Nederland er dem MINST like strenge som i Norge når det kommer til å skrive ut sterke/narkotiske medisiner på resept, så det er ikke noe USA-tilstander der for å si det slik. Dette er en ordning som KUN tilfaller syke og trengende personer for at dem skal få den medisinen dem så sårt trenger!

1. Det hele starter med at du finner å kontakter en lege/legekontor i Nederland for å undersøke om du kanskje kvalifiserer til medisinsk cannabis på resept. Du finner en lege på samme måte som i Norge, Google og Internett. Vær obs på at kun 50% av legene skriver ut medisinsk cannabis på resept i Nederland, så ikke bli overrasket om du blir avvist hos noen. Legen vil nok kunne svare på om din sykdom gjør så du kanskje kvalifiserer til en resept, men h*n kan selvfølgelig ikke love deg noe før h*n selv har fått undersøkt deg.

2. Om legen i Nederland gir deg beskjed at du kanskje kvalifiserer til resept kan du snakke med din fastlegen for å få oversatt diagnosen din til Engelsk (Som inkl. ditt fulle navn, adresse, personnr. og fastleges navn, kontoradresse og signatur/stempel. Men dette fører legene som regel på av automatikk i brev).
Det trenger ikke og stå noen ting om medisinsk cannabis eller Nederland på skrivet siden dette kun er et dokument som beskriver/bekrefter din helsetilstand til legen i Nederland. Man trenger heller ikke å si til fastlegen om hvorfor man skulle hatt diagnosen oversatt, så man kan bare finne på en liten skrøne om nødvendig. NB! Man må medregne at du må betale for tiden legen bruker på å oversette diagnosen til Engelsk. Dette kan raskt bli over tusen kroner..

3. Når du har mottatt den oversatte diagnosen kan du bestille legetime i en periode du kan være borte en liten uke. Da legetimen er i boks er det bare å ordne med fly og hotell. NB! Du kommer til å trenge minimum 3-4 dager i Nederland før du kan reise hjem igjen, så det er best om du ordner det slik at legetimen blir på formiddagen Mandag/Tirsdag.

4. Så til konsultasjonen hos den Nederlandske legen. Det første legen kommer til å gjøre er å lese igjennom papirene fra din Norske lege, også legge deg inn i det Nederlandske pasient-register med all relevant info. Når dette er gjort vil nok legen undersøke (om mulig) å prate med deg for å få bekreftet diagnosen/utelukke bedrageri. Da diagnosen forhåpentligvis er bekreftet må du nok fylle ut noen skjema, og legen kommer sikkert til å spørre deg en del spørsmål om helse, psykisk helse, jobb mm.
Du vil så få beskjed om legen mener du kvalifiserer eller ikke kvalifiserer til medisinsk cannabis. Om du kvalifiserer begynner legen å skrive resepten, og om du har noen ønsker om hvilken type medisin/strains du vil ha kan du sikkert komme med forslag. Men det er ingen garanti for at dine ønsker blir hørt på den første legetime siden legen sikkert har noen preferanser på hvilke strains som passer best til deg og din diagnose.
Husk å få med deg en legeattest til Norsk tollvesen som sier at dette er på medisinsk indikasjon! Min lege skrev "DECLARATION FOR THE CUSTOMS OF NORWAY" der han forklarer hvilke medisiner han har skrevet ut til meg, og at dette var til personlig medisin bruk som jeg har god medisinsk nytte av å bruke.
Første legetime blir raskt over 1 time og 100 Euro. Det kan selvfølgelig være store tids- og prisforskjeller hos de forskjellige leger og legekontor. Det blir nok både billigere og raskere neste gang du har legetime siden undersøkelsen og det meste formelle da er unnagjort.

5. Når du har fått resepten i hånden setter du kursen rett mot et GODKJENT apotek. Spør gjerne legen din om h*n kan foreslå å gi veibeskrivelse til et apotek. (Det er vist flere apotek der nede som er useriøse og som man helst ikke skal bruke)
Da du ankommer apoteket bestiller å forhåndsbetaler du for medisinen din. Apoteket bestiller så cannabisen fra leverandøren, og det tar som regel 1-3 dager før medisinen ankommer apoteket. (Spør dem gjerne om hvor lang tid det tar før du kan hente medisinen). Apoteket må selv pakke/fordele cannabisen i 5 grams bokser, men dem vil nok være ferdig med fordelingen samme dag som cannabisen ankommer.
Når medisinen er klar kan du hente medisinen din mot fremvisning av kvitteringen du fikk da du forhåndsbetalte. Spør så etter en Schengen-attest/reisedokument, å si du skal ta medisinen med deg til Norge.

6. Da gjenstår kun hjemturen til det kalde nord. NB! Husk at du må ha med deg alle dokumenter du har fått i forbindelse med lege og apotek når du ankommer Norge. Og skal du ha med deg 1 måneds forbruk isteden for 1 ukes forbruk MÅ du ha med en erklæring om dine medisinske behov fra en NORSK lege. (Erklæring fra Norsk lege?, Original resept fra lege, Legeattest, Schengen-attest/Reisedokument, kvittering på medisin og evt. andre papirene du fikk fra apoteket eller lege.
Det har vært litt omdiskutert, men man trenger altså IKKE å deklarere medisinen når man ankommer Norge! Det er helt lovlig medisin, og man trenger dermed heller ikke å gå på rødt ved ankomst. OBS! Det er et unntak, og det er om medisinen kostet over 6000 kr å overstiger verdigrensa for hva du kan ha med deg av varer toll- og avgiftfritt inn i landet fra utenlandsreiser. Da må man gå på rødt for å deklarere medisinen å betale 25% moms på hele kjøpesummen (om man vil være helt lovlydig da..).

VELDIG VIKTIG: Tidligere kunne man ta med seg narkotiske legemidler (deriblant medisinsk cannabis) tilsvarende en måneds forbruk etter angitt dosering. Men Norge skjerpet inn regelverket, og nå får man med seg medisin tilsvarende kun en ukes forbruk etter angitt dosering.
MEN den reisende kan likevel medbringe slike legemidler tilsvarende inntil en måneds forbruk etter angitt dosering dersom den reisendes medisinske behov kan dokumenteres ved erklæring fra lege i Norge.

Jeg er usikker på hvor utfyllende denne erklæringen må være, og om det må stå direkte om pasienten har god nytte ved bruk av medisinsk cannabis. Så om noen vet mer om dette tas dine ord i mot med takk.



Apotek: Kan legge med at jeg benytter meg av apoteket "Mediq Apotheek Het Witte Kruis" med adresse Rozengracht 57, 1016 LS Amsterdam. Er et lite, men seriøst apotek som jeg ikke har hatt noe problem med. Kan dog. være litt kø og venting de mest hektiske timene på dagen, men slik er det vell i de aller fleste apotek..

"Schengen-attest": Man får ikke en Schengen-attest på apoteket, men et reisedokument som viser til innhold, ditt navn og er en bekreftelse fra apoteket som fungerer som en schengen attest. "Siden jeg reiser fra Nederland så kan ikke Nederland gi meg Schengen-attest da jeg ikke er nederlandsk statsborger og Norge kan heller ikke gi det til meg siden jeg reiser fra Nederland til Norge." Sitat Svein Berg/Norcan.

Pris: Medisinen koster 35-40 Euro for hver boks på 5 gram. Pris kan variere etter hvilket apotek du bruker.

Mengde: Om jeg ikke husker feil fikk jeg 80 gram fordelt på 60 gram Bedrocan og 20 gram Bediol på min første tur. Jeg har selv tatt med meg 100-120 gram på det meste (en måneds forbruk), men har hørt om personer som har fått med seg enda mer også. Dette er 100% legen som avgjør! Det kan variere hvor mye medisin hver enkelt lege vil skrive ut, så ikke bli sur om du kun får 30-60 gram for et måneds forbruk.

Type/Strains: Legen har 5-6 forskjellige typer/strains å velge i mellom når han skriver ut resept til deg. (Finner nå kun 5 stk, men det kan kanskje være en versjon av Bedrocan med lavere THC-innhold i tillegg)
-Bedrobinol ca. 13,5% THC - Under 1% CBD
-Bedrocan ca. 22 % THC - Under 1% CBD (Min hoved-strain på dagtid. Den er ekstremt potent, og kan slå en dreven kar med god toleranse i tryne. Ikke for nybegynnere!)
-Bedica ca. 14 % THC - Under 1% CBD (Dette er en Indica som jeg bruker på kvelden. Ikke like potent som den over, så kan hende jeg blander med litt Bedrocan.)
-Bediol ca. 6,3 % THC - ca. 8% CBD (Ganske svak sammenlignet andre her, men er fin på dagtid å hjelper veldig godt på nærvesmertene.)
-Bedrolite Under 1% THC - ca. 9% CBD
Legger til at Bedrocan er en versjon av strainen Jack Herer. Er ikke akkurat min favoritt strain, men den gjør jobben å slår godt.

Medisinsk grunnlag: Legger med en liste med sykdommer som det Nederlandske cannabisbyrået legger til grunn for at man skal få medisinsk cannabis på resept.
"There is sufficient reason to believe that medicinal cannabis can help in cases of:
• pain and muscle spasms or cramps associated with multiple sclerosis or spinal
cord damage;
• nausea, loss of appetite, weight loss and debilitation due to cancer or AIDS;
• nausea and vomiting associated with chemotherapy or radiotherapy used in the
treatment of cancer, hepatitis C or HIV infection and AIDS;
• chronic pain (mainly pain associated with the nervous system, for example that
caused by a damaged nerve, phantom pain, facial neuralgia or chronic pain which
remains after the recovery from shingles);
• Gilles de la Tourette syndrome;
• therapy-resistant glaucoma.
Patients and doctors have also reported positive effects on a range of other conditions,
including Crohn’s disease, ulcerative colitis, epilepsy, itching, migraine, rheumatism,
rheumatoid arthritis, ADD and brain trauma. These positive effects still need to be
confirmed by scientific research."

Tollen: Jeg har kun blitt stoppet en gang i tollen. Da satt jeg og noen kompiser på en benk i ankomsthallen på Værnes mens narkobikkja snuste seg bare nærmere og nærmere i stadig mer opphisset modus. Jeg var nok veldig dum (og litt medisinert) å ville helst unngå så mye oppmerksomhet som mulig, så jeg unnlot å fortelle tollerne med en gang hva jeg hadde med meg i håp om å slippe kontroll. Men kontroll ble det, så jeg og mine kompisene ble tatt med på bakrommet for en rask stripseach og gjennomgang av bagasje. Jeg viste frem mine papirer for medisinen, og dem var i orden. Men jeg hadde tatt med meg en del brukte beholdere til å oppbevare ferdigrullet jointer, men jeg var rask med å fortelle tollerne at beholderne tidligere hadde vært brukt da jeg hørte dem snakke om å teste beholderne for spor etter cannabis. Dem tok da beholderne uten noen konsekvenser for meg. Før jeg fikk gå videre for å rekke neste fly fikk jeg en advarsel for at medisinen min var over verdigrensa på 6000 kr, og fikk beskjed om at jeg måtte gå på rødt å deklarere og betale moms neste gang jeg hentet medisin for over 6000 kr.
Jeg slapp nok unna moms (og evt bot?) den gangen på grunn av at jeg ikke rakk å prøve og lure meg unna med å gå på grønt før dem huket tak i oss (Er det jeg tror da..). Jeg kan vell heller ikke si at jeg ble veldig overrasket at narkobikkja kom rett mot oss da vi alle røykte et par jointer på flyplassen i Amsterdam rett før avgang.
I bunn og grunn var det en ganske hyggelig og forståelsesfull tollbetjening etter dem hadde lagt bort jaktinstinktet sitt, og vi hadde fått avklart at det ikke var noe smuglergods i bagasjen.

Håper ikke jeg har glemt noe nå. Innlegget ble en del lengre en jeg forespeilet, og det har nå blitt så langt på natt at lyset har begynt å komme smygende tilbake ute. Om det er noe jeg har glemt eller om noen har spørsmål er det bare å rope ut!



ADVARSEL!
ADVARSEL!!!

Jeg vil på ingen måte oppfordre noen til å fortelle sin fastlege, psykiater eller annet helsepersonell i Norge om sitt cannabisbruk, da dem er pålagt til å melde det inn til fylkeslegen og tapt førerkort som oftest er resultatet pga "manglende edruelighet". Dette kan skje selv om du sier at du inntar cannabis bare noen få ganger i løpe av året. Om du først mister førerkortet etter en innrømmelse er det et rent helvete å få det tilbake igjen!

ADVARSEL!!!
ADVARSEL!
Sist endret av MikkelRæv; 9. april 2017 kl. 06:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.