View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Det blir jo litt avsporing dette, men jeg synes det er en interessant debatt. Synes du dette er et eksempel på krenkehysteri? Sånn leser ikke jeg det i det hele tatt. Jeg leser at en leder i en interesseorganisasjon, som dermed formodentlig har en viss innsikt i temaet, problematiserer romantisering og estetisering av en form for selvskading, og forklarer hvilken effekt dette har på syke. Det er altså ikke snakk om å bli krenket, støtt og såret, det er snakk om en ganske kjent triggereffekt slike fremstillinger har på selvskadingsadferd. Man har hatt samme debatt mange ganger når det gjelder fremstilling av selvmord, f eks i serien 13 reasons why. Er det ikke en helt relevant debatt å ta? Jeg ser ikke at hun tar til orde for hverken sensur eller straff, hun deler sin erfaring og oppfatning. Hva iallverden for et ytringsrom er det du vil ha, hvis dette ikke er en OK tekst å skrive?

Jeg synes saken i trådens tema er mye lettere å forstå at kan være et uttrykk for lettkrenkethet.


Man har rett til å føle seg krenket, man har rett til å si fra om at man føler seg krenket, men man har ikke nødvendigvis krav på at andre innretter seg etter det. Det er en menneskerett å ytre seg, men det er ikke en menneskerett å ikke få ytringen og ytringsformen sin kritisert, jfr Olin-filmen.

Å påstå seg sensurert og hetset fordi noen andre føler seg krenket av det man ytrer, er også en form for offermentalitet som jeg begynner å bli litt lei av.
Vis hele sitatet...
Teksten er helt ok å skrive den. Det er ikke jeg som kjemper for sensur her.

Ja jeg synes hun inntar en offerrolle. Dokumentaren omhandler en (relativt) ung kvinne som sliter kraftig med spiseproblemer, undervekt og ernæring.

Så kraftig sliter hun med det at hun faktisk dør, 33 år gammel.

Da er det litt tonedøvt, og kanskje mer enn en smule selvsentrert, å rette kritikk som:
Sitat av Carina Elisabeth Carlsen Vis innlegg
Vi vet at å være tynn har en høyere status enn å være tykk. Forskningen viser at tjukke mennesker opplever hets på alle arenaer i livet, fra profesjonelle til personlige.
Vis hele sitatet...
Sitat av Carina Elisabeth Carlsen Vis innlegg
Å være tynn blir sett på som en slags vidunderkur som løser alt, og forbindes med lykke, intelligens og skjønnhet. Om du ikke skulle nå opp på andre av livets arenaer, er du i det minste tynn. Tjukke folk vekker en helt annen følelse hos folk, og blir ansett som late, dumme og triste
Vis hele sitatet...
Offerrolle de luxe. Hun kunne enkelt problematisert rundt triggerpotensialet til filmplakaten uten å poengtere at det er verre å være tjukk en tynn
Sitat av Carina Elisabeth Carlsen Vis innlegg
En kan med det si at anoreksi er en høystatussykdom
Vis hele sitatet...
Sitat av Carina Elisabeth Carlsen Vis innlegg
Fossen har blitt et ansikt på en spiseforstyrrelse, og står som et symbol for hvordan en skal se ut. For å sette det på spissen er hun en av dem som vant. Så tynn ble hun, at hun døde av det
Vis hele sitatet...
Ja. I en artikkel rettet mot en dokumentar som omhandler anoreksi, synes jeg dette blir tonedøvt. Jævlig tonedøvt. Det skriker av "det er mer synd på oss tjukke enn dere tynne". At hun kanskje har ett og annet godt poeng i suppa av selvmedlidenhet forandrer ikke på dette, ei heller at hun bl.a. problematiserer rundt reklameplakaten til filmen.

Synes også det er hysterisk at du bekymrer deg for at noen kan såres av Espen Eckbos figur, men ikke har noen betenkeligheter for hvordan andre anorektikere kan oppleve at Carlsen refererer til undervekt som "høystatussykdom"++.