View Single Post
Hei freak,

Håper noen av dere luringer kan se over hva jeg har tenkt. Vet at det sikkert er hundrevis av andre lignende innlegg her inne, men jeg fant ingen som jeg kan relatere meg spesielt til.

Dette har skjedd:

For et par uker siden lånte jeg bilen til søsteren min, og nå har ATK-gjengen i politiet ikke bare ett, men to bilder av det trøtte og sultne trynet mitt som skulle hjem og spise pølser. Politiet klarte å legge to og to sammen, og skjønte at det sannsynligvis ikke var søsteren min på bildet, og spør derfor om hun vet hvem denne kjekke, unge mannen er. Naturligvis vet hun veldig godt hvem det er.

Vil ikke gå veldig i detalj, men kan si at begge bøtene var av en klekkelig sum, og på en av dem er det kun "godvilje-marginen" på målingen som gjør at de ikke ber om inndragelse av førerkort.

I brevet opplyser politiet selv (overraskende nok) om at søster ikke plikter å svare på spørsmålet om det kan utsette nær familie++ for straff, og viser til Straffeprosessloven §§ 232, 122, 123. Om hun ikke vil godta et forelegg selv eller opplyse om hvem som har grisekjørt med hennes bil, bes hun si ifra innen 14 dager. Med det frafaller også retten til forenklet forelegg.

Dette tenker jeg (vi) å gjøre:

Søster har alibi, og tenker derfor å si at hun ikke vet hvem som kjørte bilen. Hun var ikke hjemme, og disponerer to andre biler. Vi er heller ikke registrert på samme bostedsadresse.

Dette tror jeg kommer til å skje:

1. Saken blir gjort om fra forenklet forelegg til ordinær straffesak.

2. Politiet ber søster komme på lokale politistasjonen og identifisere meg (hvor hun kan si "vet ikke").

3. For å bevise at det var meg, må Politiet så finne et matchende bilde av meg i enten førerkortregisteret, eller passfotoregisteret. Ihvertfall sistnevnte vet jeg at de ikke har lov til, førstnevnte er jeg usikker på. Jeg kommer ihvertfall til å leke dum uansett og si "husker ikke" til de fremlegger noe bevis, som jeg forhåpentligvis da kan påpeke at er fremskaffet på ulovlig vis.

Forhåpentligvis vil saken henlegges ett eller annet sted i denne prosessen, da særlig med tanke på at domstolene og politiet fortsatt henger litt igjen pga. corona.

Hva tenker freak? Virker dette som en grei plan? Noe jeg har oversett?

Setter pris på alle svar.