View Single Post
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
766
Det beste for meg var å begynne å lage en liste over ting jeg ikke turte.
Feks ta kontakt med andre foreldre i bhg og mage kontakter som man kan finne på noeed i fritiden.


Delta på løp. Snakke med random folk på treningen.

Så tenkte jeg over hvorfor jeg ikke gjorde det

Svaret var angst jeg har hatt lenge og et mønster jeg har brukt hele livet.


Løsningen var å finne en åpning for å snakke med dem og finne en felles løsning. Sperren min var bare gammel angst som hadde lagd et mønster som gjorde at jeg ikke kontaktet andre med mindre det var nødvendig i starten var det litt keitete å snakke med andre

Men de fleste andre har også hatt problem så forteller de fleste jeg har hatt angst før og de jeg stoler på forteller jeg litt om bakgrunnen min. Da får de respekt og forståelse for hvorfor jeg kanskje er mitt rar.

Jeg er nå stolt av å være mitt annerledes. Har mange venner i bhg vi finner på tinged og snakker med mange på treningen.

Det tok litt tid og er litt vane sak.

Man må prøve å holde fokus utover og tenke a t angst eller reservasjoner er bare følelser og eller mønstre man har innlært seg over tid som er mulig å bryte men det koster litt og er litt ubehagelig.


For min del kan jeg snakke med de fleste nå, har fått jobb i butikk og elsker kunde kontakten
Før kunne jeg ikke forestille mrg å tørre å jobbe i butikk.


Psykolog jar hjulpet, men egentlig bare til å forkøare hvorfor jeg har det sånn og at jeg må gjøre jobben selv.


Psykolog er ikke en sykdomds ærlaring, men heller et tegn på at man vil jobbe med seg selv, noe jeg ser på som veldig Sundt.


Ønsker du mer detaljer om min måte å takle det på kan jeg sette meg ned en dag jeg har bedre tid å skrive litt grundigere.


Er mye små ting man kan gjøre.

For meg har treningen betydd mye i senere alder.

Men da jeg var ung og trente fikk jeg flere problemer av å bli alt for kroppsfokusert og sammenligne med alle andre på treningen så det kan virke motsatt vei.
Å løpe ute er jo veldig deilig.


Finn it hva du liker å gjøre og hvilken aktiviteter du kan gjøre sammen med andre.

Brenner du for f. Eks løping er det jo lettere å snakkeed andre løpere på feks en klubb, enn å snakke med kunstinteresserte om du ikke er intr i det.

Lykke til.

Ingen hæer 100% selvsikker og det er Sundt å være litt usikker. Men det kan bli for mye. Jeg vet alt om det...

Bare husk at dette tar tid, du må gjøre jobben.

Lag små mål over ting du vil klare.

F. Eks snakkeed fremme på bussen, dra på fest, møte noen spesielle osv.

Takle å trene uten usikkerheten som dominerer.


Får du noen gode dager kan du få tilbake usikkerheten, men bare husk at et blir nedre av å utsette seg for det