View Single Post
Ricinus communis
aluminiumfluorid's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er forsåvidt ingenting nytt. Kreftbehandlinga har vorte gradvis betre dei siste femti åra. Vi har gått frå relativt grovmaska stråling, gjerne utført med radiumnåler, til langt meir avanserte avleveringsmetoder for stråling. No er vi komt ned på molekylnivå. Det gir større målretting, og altså mindre følgeskader.

Det samme gjeld cellegift; vi har gått frå relativt unyanserte midler til langt meir raffinerte og mindre omfattande giftstoff.

Så det er fortsettelse av ein langsiktig trend. Mange kreftformer har gått frå dødsdom til alvorleg sjukdom. Det er lett å gløyme kor lite leger hadde å stille opp med i 1930.
Vis hele sitatet...

Jo, det har skjedd utrolig mye innen kreftbehandlingen. Min mor ble behandlet for brystkreft for 6-7 år siden. Det var full pakke med stråling, men hun slapp cellegift. Modern er av de, som bare ble rød av soling. Men etter denne strålebehandlingen, så ble hun brun som få på store deler av overkroppen.



Men strålingen er fokusert, så alle strålene treffer ett punkt. Har prøvd å tegne dette i Gimp, men jeg er like kunstnerisk som en gråstein. Men dette er 2 dimensjonlat. I praksis så vil det selvsagt være 3 dimensjonalt. Sammen med at det er ikke så stor spredning på strålekildene, men tegningen viser poenget.
Blått er senga pasienten ligger på, mens det grønne er strålene.



Ellers så kan en nevne, at den første kreftbehandlingen var sennepsgass. Altså det er minst to typer sennepsgass, de består begge av monoklorert etan, som er sammenbundet av svovel eller nitrogen. Det var nitrogenversjonen, som ble brukt den gangen. Han var veldig syk, før de begynte behandlingen. Men med behandlingen så gikk faktisk kreften kraftig tilbake. Men kreften fikk til slutt overtaket. Men denne pasienten fikk kanskje noen måneder ekstra p.g.a. sennepsgass. Dette var den første cellegiften.


Sitat av AnaMorph0s|s Vis innlegg
Off-topic, men må bare skyte inn hvor imponert jeg er over noen av posterne her inne til tider - hvordan faen vet dere dette her? Jeg sliter med å huske hvordan jeg burde sette ting inn i oppvaskmaskina, og dere lirer av dere ting som dette her som om dere bare svarer på et spørsmål om dere vil ha kake eller ikke.
Vis hele sitatet...
Kan ikke svare for noen andre enn meg. Men ikke umulig jeg svarer for myoxo også. Men jeg tror vi kan kalle det sære interesser.