View Single Post
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vet forsvinnende lite om syntetisk cannabis, men det jeg fant av avisartikler og triprapporter på ett 5-minutters søk dreide seg i all hovedsak om folk som har forventet vanlig cannabis og tatt skikkelig magedrag på altfor sterke saker. Gitt at selv kaffe er skikkelig ubehagelig om man bare overdoserer nok, så er førsteinntrykket mitt at hovedproblemet er feil bruk og feil forventninger, heller en stoffet i seg selv. Stemmer dette, eller er det grunn til å advare mot syntetisk cannabis sterkere enn andre stoffer?

Om dere skulle velge et annet rusmiddel å sammenligne med i hvor sterkt dere fraråder bruk, hvilket av følgende rusmiddel ville være nærmest: Alkohol, cannabis, LCD eller Heroin?
Vis hele sitatet...
Hei
Du har rett i at mye dreier seg om dose. Problemet er at dosering av syntetiske cannabinoider åpenbart er vanskeligere enn å dosere kaffe...
Disse stoffene har jo en annen bindingsprofil på reseptorene enn vanlig cannabis, noe som også forklarer endel av bivirkningene. Samtidig er det også derfor man har forsket på disse, i håp om å finne terapier for andre lidelser (alt fra smertebehandling til parkinson). Advarselen dreier seg jo om at det ikke er godt å vite hva effektene vil være på deg, og hvilken styrke du har fått på stoffet.

Jeg vil ikke spekulere på gradering av advarsel, men verre enn alkohol er det i hvert fall!

Fridtjof Heyerdahl
Overlege
OUS