View Single Post
Sitat av ztaale Vis innlegg
Hva definerer dere som syntetiske rusmidler i denne tråden? Er det snakk om research chems som jwh-stoffene eller er det alt som kan fremstilles i ett laboratorium?
Vis hele sitatet...
Hei
Jeg mener her typiske nyere rusmidler. Så selv om det jo er mange av de "gamle" som også er fremstilt syntetisk, så er det mer nyere ("novel phsychoactive drugs") vi snakker om her.

Fridtjof Heyerdahl
Overlege
OUS

Sitat av dazezone Vis innlegg
I hvor stor grad fungerer syntetisk cannabis iforhold til vanlig? Er det for lite forskning fortsatt på dette?
Har blant annet hørt om bekjente av meg som prøvde dette stoffet, og han ene som var mest vant til vanlig cannabis og røykte det mest, fikk en mye mindre intens effekt av det syntetiske enn alle de andre som prøvde stoffet. Er det en spesiell grunn for det eller er det bare fordi det syntetiske etterligner cannabis?
Vis hele sitatet...
Hei
Det er ofte slik at brukere opplever syntetisk kannabinoider som sterkere enn vanlig cannabis, men dette er naturlig nok avhengig av styrker og doser. Det er ikke gitt at styrken oppgitt er sann. Det er også forskjell på de forskjellige syntetiske cannabinoidene. De kan ha forskjellige profiler på hvilke cannabisreseptorer de virker på.

Fridtjof Heyerdahl
Overlege
OUS

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Hvordan blir man "ekspert" på syntetiske rusmidler? Ekspert er ikke akkurat en beskyttet tittel.
Vis hele sitatet...
Hei
Godt poeng...
Det er ikke slik at dette er en beskyttet tittel, nei.
Jeg er anestesilege med erfaring i å behandle forgiftninger, og har forsket mye på dette. Det gir meg en såkalt "ekspert-status".
Jeg har i hvert fall ikke blitt noen ekspert ved å bruke stoffene selv, så der er jeg ingen kapasitet.

Fridtjof Heyerdahl
Overlege
OUS

Hei
Det er sannelig ikke godt å vite hvilket det er brukt mest av. Vi på sykehuset ser jo mest overdosene, og det kan være fra andre stoffer enn de det er brukt mest av. Jeg TROR at det brukes mye syntetiske cannabinoider, men vi ser mindre av dette enn av feks amfetamin-derivater. Hvorvidt man kan si noe om farligheten ut fra dette vites ikke med sikkerhet, men i toksikologimiljøet antar man nok at feks katinoner og andre fenetylaminer er "skumlere" i overdosesammenheng. Vi ser jo dessverre også mer og mer overdoser med syntetiske cannabinoier, så de er ikke ufarlige de heller.

Fridtjof Heyerdahl
Overlege
OUS

Sitat av RosaElefant Vis innlegg
Hvilket syntetisk stoff er det brukt mest av? Er det merket noen skumle bivirkninger etter langtidsbruk av syntetiske cannabonoider?
Vis hele sitatet...
Når det gjelder langtidsbruk er det nok litt sparsomt med dokumentasjon ennå. Men all den tid vi vet at også vanlig cannabis kan gi langtidseffekter, vil også disse syntetiske med sterkere affeksjon på reseptorene (særlig CB1) også sannsynligvis kunne gi senfølger.

Sitat av BongRips Vis innlegg
Jeg har en kamerat som har røyket hasj i flere år, og aldri tatt skade av det. En gang 2 år siden røyket han syntetisk hasj. Han fikk varige skader, og han er fremdeles annerledes. Han kan finne på å bytte tema midt i en setning, og glemme hva vi pratet om, og ting som dette. Utenom dette er han en veldig Intelligent fyr. Noen som vet hvorfor det er som det er?
Vis hele sitatet...
Hei
Det er aldri lett å kommentere enkeltcaser, fordi det jo er vanskelig å kjenne til hele historien. Det høres imidlertid ikke bra ut det du skriver. Vi vet at alt som virker på reseptorer i hjernen vil påvirker hvordan hjernen fungerer. Selv om sannsynligvis de fleste som bruker dette en gang ikke får varige skader, vet man aldri helt hva man tar, hvordan det funker på seg selv, og om man har spesielle disposisjoner for å få særlig kraftige effekter. Jeg mener at det mest skumle er at man jo ikke kan være sikker på hva man faktisk tar i seg.