View Single Post
Heisann!

Søkte litt rundt angående temaet, men siden jeg er generelt dårlig på å søke kunne jeg ikke finne noe som ga meg et konkret svar på det jeg lurer på.

Noen venner av meg har hatt en del problemer med politiet på grunn av cannabis, hvor politiet har kommet hjem til dem for å ransake boligene. De har ikke kunnet gjøre noe (så vidt jeg vet) da de har stuff på rullebladet som gir politiet grunn nok til å utføre ransakelse.

Jeg har ingenting på rullebladet, men jeg røyker cannabis og det har satt i gang tankene om at politiet en gang kan stå banke på min dør.

De fleste er vel kjent med at man i USA må ha ransakelsesordre for å gå inn på en persons eiendom, men at det er noe annerledes her i Norge er jeg ikke i tvil om. Spørsmålet mitt er vel hvor mye annerledes er det? Hvor mye må politiet ha på meg for å forlange å komme inn og ransake huset mitt? Kan jeg nekte dem å komme inn uten å få konsekvenser for det senere?

Takk på forhånd!

Dersom noen har en link til en tidligere tråd hvor dette spørsmålet har blitt besvart ville det vært fint.


Ekstra spørsmål:

Tre venner av meg ble stoppet av politiet mens de kjørte bil. De skulle røyke cannabis, men hadde ikke gjort noe som helst enda - gresset lå i ei snusdåse.

Politiet spurte dem hvor de skulle, hvor de hadde vært og ba om å få se i bilen mens de ventet på utsiden. Av en eller annen grunn hadde de lagt fra seg snusdåsa i baksetet på bilen, og da ene politibetjenten fant den ble de satt i håndjern.

Til tross for at de ikke var under påvirkning var politiet fast bestemt på at de hadde røyket nå nylig, og tok dem med på politistasjonen. Der måtte de tilbringe natten i hver sin celle før de ble sluppet ut dagen derpå.

Er dette OK av politiet, eller er det noe vennene mine kan gjøre med tanke på at de ikke var under påvirkning men likevel ble satt på cella over natten?

Personlig synes jeg det høres helt sykt ut, men meg om det.