View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man vil jo helst ikke bidra til at sitt eget barn får et rulleblad eller senere i livet får problemer fordi det ble registrert et sted.

Hva skal man da som forelder egentlig gjøre når barnet ruser seg?

Jeg har ingen barn, men har begynt å tenke mye på hvordan jeg ville ha håndtert det dersom mitt eget barn ruset seg.

Jeg har flere veier å gå, jeg tenker for meg at barnet mitt begynner å røyke hasj i en alder av 16.

Den ene veien er å holde det mellom meg og barnet, og forsøke å være så objektiv som mulig istedenfor irettsettende, slik at jeg da får en viss kontroll over forbruket og kan styre barnet unna sterkere rusmidler, ettersom barnet da er åpen om røykingen sin, og får tillit til meg.

Den andre veien er å klikke i vinkel og si nei fyfy, og alt sånt. Da risikerer jeg at barnet ruser seg bak ryggen min, uten min kjennskap.

Det er jo flere veier å gå, de to ovennevnte var bare eksempler. Jeg lurer på hvilken vei jeg isåfall kan gå for å hjelpe barnet, samtidig som det ikke fører til innblanding av politi / barnevern og slike ting. Selvfølgelig er det en mulighet å gå for å blande inn politiet og barnevernet, men nå lurer jeg på hva dere andre ville ha gjort / hva dere foreslår.

Er det noe spesielt jeg ikke har tenkt på?

Jeg er bare en person med mye fantasi og lite å gjøre.