View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
snep
Vis hele sitatet...
Så mange ord, så lite info om hva trådstarter egentlig spør om. Må le av din selvtitulering som "real lydnerd", minner meg om folk som tror de er nerder fordi de ser på Star Wars. Du klarer ikke engang å vente med å lire av deg et dårlig essay før han rekker å svare på hva slags lydkort han allerede har, noe som er ganske relevant i denne sammenhengen. Finn ut hvilken lyd-chip som sitter på hovedkortet, og sammenlign med den i DAC-en. Kanskje bruker de nøyaktig den samme (sannsynligvis ikke, siden det er forskjellige tilkoblinger, men allikevel). Ett unntak finnes; hvis lydutgangen din er veldig svak, vil en DAC kanskje gi mer kontroll over dypere bass og dermed "bedre lyd". Enda en grunn til at vi trenger flere spesifikasjoner for å hjelpe.

I tillegg vil gjerne plassering av møbler, høyttalere, romfasong, bygningsmaterialer og/eller støydempende paneler påvirke lyden langt mer enn en DAC, som i profesjonelle lydkretser (altså, blant produsenter, ikke konsumenter) sees på som den nyeste slangeoljen fra HIFI-industrien. Selv om jeg forstår at ikke alle vil ha tepper på veggene er det verdt å eksperimentere litt med disse tingene før man kaster tusenlapper ut vinduet på å seriekoble overprisede komponenter med den samme, kinesiske innmaten man allerede eier.

Men disse to helt opplagte og rasjonelle forslagene har du ikke nevnt, enda du påberoper deg ekspertstatus...

Hvordan man måler "objektivt" god lyd kan du lære litt om her: http://www.tech-faq.com/how-to-measu...d-quality.html

Og som du er inne på i siste avsnitt så er lyd subjektivt, som det meste annet. I så fall vil en software-EQ gjøre mer nytte enn en tilfeldig DAC, som i verste fall kan gi lyden et preg som TS ikke liker engang.

Trådstarter: lån deg en nyere iPhone/iPad/Macbook, kjør samme avspillingsprogram/kilde på den og pcen med samme låt, gjerne en du kjenner og liker godt. Sett deg med ryggen/bind for øynene mens en kompis bytter kilder. Hør om du merker forskjell verdt prisen, om ikke - returnér DAC-en. Om jeg hadde kjent deg personlig som et rasjonelt menneske ville jeg satt en tusenlapp på at det ikke vil være verdt prisen.

Bare for gøy, random1234: Hvilket utstyr sammenlignet du DAC-en din med forresten? Vet du hva placeboeffekten er? Utførte du en blindtest? Og hvorfor antar du at jeg ikke har musikk som en hobby?? Kjenner du til Dunning-Kruger-effekten? Kommer ikke til å svare deg igjen for husfredens skyld, men er oppriktig interressert i hva som er drivkraften din her.

Rettelse til trådstarter: stryk Apple-produktene. Sammenlign med PCen sånn den er nå vs. MED DAC, selvfølgelig. Gikk litt i surr.
Sist endret av tihihihi; 20. juni 2019 kl. 04:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.