View Single Post
Professor
Trådstarter
782
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det einaste du skriv her er strengt tatt at du ikkje har peiling på kva du snakkar om. Hadde du hatt det ville du kjent til svaret. Det er ikkje fleire lag med verkeleg, som du formulerer det.

Dette er, med all respekt å melde, vissvass. Den er ikkje verkeleg. Du kan ikkje undersøke den, slik du kan med ein person som er i samme rommet. Det er kun ein person som observerer det. I motsetning til ting som er verkelege, der fleire personar kan vere einige om ein observasjon, og vi kan verte einige om objektive målemetoder for å verifisere det.

Dette er relativistisk vissvass som du kan bruke akkurat slik du vil.
Vis hele sitatet...
1. så det at vi kan "zoome" inn verden betyr altså ikke at vi ser ulike nivåer av sammenhenger? selfølgelig eksisterer det ulike nivåer av det virkelige. avhengig av hvilke distanse en tar til objektet vil en se ulike nyanser og egenskaper ved det. Med mindre du mener at det vi ser i mikroskopet er uvirkelig?

2. Jo du kan observere og undersøke slike fenomener introspektivt. Ikke ved hjelp av instrumenter, med ved hjelp av planter som du inntar. De forandrer din bevisthet og du kan utføre introspektive undersøkelser av disse fenomenene. Igjen er du inne på vitenskap og målemetoder, jeg har allerede sagt at jeg ikke snakker om vitenskap, jeg snakker om introspektiv vitenskap om en selv.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Enig med dette, men resten av det du sier er sånn du burde holde til deg selv, til du greier forklare det på en vanlig måte som alle andre forstår. Inn med t-skje metoden.
Vis hele sitatet...
Hvordan skulle jeg klart å forklare det på en vanlig måte hvis jeg holdt det til meg selv? Jeg må i så fall først se hvilke reaksjoner jeg får.

Det er vel også umulig å skrive noe som alle forstår, vil jeg tro. Vi har alle ulike erfaringer som danner grunnlag for forståelse.
Sist endret av Hans Høyhet; 27. mai 2019 kl. 22:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.