View Single Post
Professor
Trådstarter
782
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Filosofi er unødvendig? Det er jo i essens filosofi du ønskjer å diskutere.

Forøvrig er ikkje ressonementet ditt gyldig. Du kan ikkje slå fast at ting ikkje eksisterer fordi du ikkje kan observere det. Det er ufalsifiserbart. I tillegg er ikkje det motsette sant; du kan ikkje slå fast at ting eksisterer, fordi du ser det. Det er dine synsbedrag som du fortel om i denne tråden greit underlag for.
Vis hele sitatet...
jeg snakker ikke om filosofi, men om å se! Filosofien er en kroppsløs og forvirret skapning.


Selfølfelig kan jeg slå fast at ting ikke eksister hvis jeg ikke eksisterer. For at noe som helst skal kunne sies å eksistere må det være en observatør og det som observeres. Dette er helt logisk. Eksistensen er forut for essensen. Å snakke om noe som eksisterer uten en observatør er bare tullete, for at vi skal kunne si at noe eksisterer trenger vi også språk. Hvis vi ikke har språk eksisterer ingenting. "eksistens" er et språklig konstrukt.

Når det kommer til å slå fast at ting eksisterer fordi jeg ser det, så har jeg et annet syn. Fra mitt ståsted kan ikke noe sies å eksistere før en har nådd full klarhet i alt. Hjernen er et filter. Dette betyr ikke at det hjernen ser i andre tilstander en den normale tilstanden er uvirkelig på noe måte.

Det er like virkelig som alt annet. Ser en dette så kan en skifte ens tilstand kun ved å ville det.