View Single Post
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: Catch-22 av Joseph Heller (1961)

Hva: Satirisk roman om livet i en amerikansk luftvåpenbase på en italiensk øy under andre verdenskrig.

Hvorfor: Nok en gang et ledd i planen min om å ha lest flest mulig klassiske bøker, og denne er jo regnet som en moderne klassiker. Jeg har utsatt å lese den i flere år, da jeg har blandet den med Ender's Game, og jeg egentlig ikke er så glad i sci-fi, så det var jo litt tullete av meg.

Hvordan: Jeg likte boken veldig godt, og kan lett forstå omdømmet den har fått, selv om den tidvis er litt så-som-så.
Forfatteren tok master i litteraturvitenskap, og med unntak av noen artikler var dette omtrent det første han ga ut. Kanskje det er årsaken til at den endte opp slik. Jeg leste den som en veldig enkelt skrevet bok, med en haug fremmedord drysset over teksten nesten vilkårlig. Dette var litt plagsomt i begynnelsen, men etterhvert ble jeg vant til det, og begynte nesten å sette pris på det. Prosaen er ellers egentlig veldig fin, og jo lenger ut man kommer i boken, jo finere blir den. Igjen, dette har kanskje med historien til forfatteren å gjøre, og det faktum at boken tok 8 år å skrive gjør at det ikke er så rart om stilen endrer seg litt fra start til slutt.

Sånn ellers var boken veldig kjekk. Den langer ut uhemmet mot korporatisme, autoritarianisme, kapitalisme og de fleste andre ismer. Innimellom er den veldig treffende, og ofte direkte lattervekkende. Boken er et salig lappeteppe av absurdismer, paradokser og batos, ispedd en del gripende beskrivelser av krigens jævlighet.

Boken spiller, eller har spilt en stor samfunnsrolle som et av de mest kjente og tilgjengelige verkene som kritiserer både amerikanismen og krig generelt (det sies for eksempel at det ikke fantes en amerikansk soldat i Vietnam som ikke hadde lest boken), men den virker å fortsatt være relevant i dag.

Flott bok.

EDIT: Jeg har fått forespørsel om å oppdatere innlegget med en forklaring på begrepet batos. Dette er da ikke en feilstaving av patos, men et litterært grep, forklart enklere enn jeg klarer det her, eller for dere som leser engelsk, enda mer inngående her.
Sist endret av The Great Catsby; 5. februar 2014 kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.