View Single Post
Det er ikke veldig rart burgeren din ikke smaker så veldig digg når den består av 4 ting: brød, burger, ost og ketchup.

Punkt 1.
Lag brugeren selv. Det er ikke vannskelig. Du tar bare litt kjøttdeig eller karbonadedeig og knar inn 2 eggeplommer, 1-2ss potetmospulver, salt, pepper, finhakket løk og littegrann melk. Så former du burgeren og steker så den ikke blir svidd eller tørr. Som regel betyr det lavere varme enn du er vandt med og i en lengere periode. Om du skal være skikkelig gourmet kan du brune burgeren i stekepanne og la den stekes ferdig i stekeovn på 150grader. Da blir det digg.

Punkt2
Lag en digg dressing.
Klassisk burgerdressing kan du lage på Majones, Creme Fraîche, hakket løk, ketchup, salt, pepper, litt sitronsaft ,hakket sylteagruk med litt lake, litt hvitløk, en liten skje sennep og en dæsj Worchester saus. Jeg har ingen mål på ingrediensene da jeg aldri bruker det selv. Men det er ikke vannskelig å ta det på gefülen.

Punkt3
Pimp up that tilbehør.
Et par skiver tomat, en skive ost, litt frisk salat, bruk dressingen og litt finkuttet rødløk gir en helt ny opplevelse enn ketchup+ost. Det koster deg også svært lite å hendle inn og mye kan du enten ha stående i mnd-vis eller spise til et måltid dagen etter.
En burger er faktisk 40% burger, 50%tilbehør og 10% brød. Etter min mening, Hvorfor skal du være kjip på 50% av burgeropplevelsen? Nei, det synes jeg du skal slutte med, bruk mer tilbehør og dropp gjerne ketchupen.

Punkt4
Bruk litt garnityr.
Kjøp en pakke fries, løkringer eller potetgull og spis til. Det er så skkelig digg med litt annet enn bare burgeren, det trenger ikke være mye bare en liten avstikker i ny og ne. Selv er jeg en sucker for løkringer.
Har du ingen frityr? Frykt ikke; bruk en vanlig kjele og fyll på med noe solsikkeolje og friter ting i den.

Punkt5
Bruk digg brød.
Lag brødet selv, det finne masse oppskrifter på nett og mange er bra. Gidder du ikke det kan du kjøpe slike "gourmet-brød" eller hva de heter. De smaker godt og har en helt fantastisk konsistens i forhold til vanlige burgerbrød. Om du også steker dem litt i ovn eller panne så de blir litt crispy og varme utenpå er de enda bedre.


Altså: det å lage god mat er ikke vannskelig i det hele tatt! Det hele ligger i detaljene, med enkle grep som nevnt over blir pluttselig burgeren DIN bedre enn noen annen i nabolaget.Da kan du invitere til grillfest til sommeren, briefe med dine awsome burger-skills og høste inn ære og jomfruer på din vei.
En halvtime ekstra på kjøkkenet gjør så utrolig mye for totaltopplevelsen av et måltid.
Sist endret av moret; 29. april 2011 kl. 20:29.