Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
Dette kan kanskje virke som off topic, men det er absolutt ikke det..

For å kunne snakke om bevis for Guds eksistens, så må man først være inneforstått med hva Gud er, noe som er helt åpent for egen tolkning og definisjon. Om man vil bevise at evolusjonen aldri har funnet sted, eller at jorda ble skapt på 7 dager så kan man så klart bare gå og legge seg..

Men om man klarer å frigjøre seg litt fra fastsatte idéer og hva Gud er, og hvilke forutsetninger som må til for å opprettholde en intelligens eller bevissthet, kan ordet Gud få en ny betydning. Ikke på en religiøs måte, jeg liker ihvertfal ikke å assosiere tankene mine med det ordet, men i en spirituell forstand, med naturvitenskap som en god grunnstøtte..

Det er ikke snakk om et stort perspektivsskifte, det skal veldig lite til for å klare å se det "guddommelige" i alt. Hvordan alt er knyttet sammen i en entitet, som igjen består av tilsynelatende uendelige systemer av forskjellig intelligens/bevissthetsgrad. Alt fra elektronets relasjon til atomet, til trafikksystemet, datateknologien, biologien, psykologien, spiralgalaksene osv.

Det er så klart umulig å forklare dette perspektivskiftet, det er noe som må oppdages gjennom personlige erfaringer og masse tankeeksperimentering, men når man forstår denne tankegangen så trenger man ikke mer bevis for Guds eksistens enn det man ser når man åpner øynene, eller lukker dem for den saks skyld..

At dette er mine personlige meninger og ikke ment som belæring bør ikke være nødvendig å nevne, men jeg gjør det heller nå, like godt først som sist =)