Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tias
mentalmelt: Selv om jeg syns synspunktene du poengterer er gode, så handler jo tråden tross alt om et intelligent vesen. Det er det hele debatten (både her og i det amerikanske rettsystemet der de diskuterer ID i skolen) dreier seg om - ikke om Gud er en kraft som strømmer gjennom oss alle.
Vis hele sitatet...
Errr.. nei, ikke helt. Debatten om ID handler om et intelligent vesen som har styrt evolusjonen nettopp for å designe mennesket. For min del er det en mulighet, men høyst usannsynlig og noe jeg ikke selv aldri ville trodd selv om det var spor i de fysiske lovene som hintet til en intelligent skaper av universet. Den Guden jeg snakker om, som jeg kanskje ville begynt å tro på i det tilfellet, er en Gud som var ansvarlig for at universet eksisterer. Som la grunnlaget for big bang, som definerte de fysiske lovene, og ikke noe mer. Jeg ville aldri spekulert på hva denne Guden var manifestert som. Det kunne godt være en kraft som strømmer igjennom oss alle fortsatt, en "livskraft" om man vil, om man tror denne eksisterte også før big bang og før de fysiske lovene i vårt univers var satt.

Jeg synes idéen om Gud som en livskraft, eller som universet i seg selv er en idé som er hundre tusen ganger mer fornuftig enn den kristne definisjonen av Gud, og er forsåvidt åpen for å tro på noe slikt. Men jeg ser ikke hvorfor man skal forholde seg til om noe slikt eksisterer eller ikke. Det er umulig å si noe om slik jeg ser det, og ganske irrelevant for hvordan jeg ville levd livet og hvordan jeg ville sett på universet.