View Single Post
Sitat av Bonzaiadmire Vis innlegg
Jeg bare lurer på, hvor man får kjøpt frø til bonsai tre? Ett pålitelig sted. Er ny i bonsai dyrking men har alltid vært fasinert av disse trærne. Er anleggsgartner, så kanskje det har vært med å pirre min interesse. pluss min far var alltid veldig interessert i bonsai trær. Hadde bonsai tre selger i Bergen, men de er lagt ned for noe år tilbake. Så nå bare lurer jeg på hvor disse frøene kan bli kjøpt? Venter spent på svar
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte alle mine frø fra random selgere på ebay, virker som et dårlig utgangspunkt da ingen av frøene slo røtter. Så langt er det kun saflor -blomstene jeg hadde som faktisk har spiret ut fra de syv forskjellige frøene jeg har bestilt.

Jeg har forøvrig god erfaring med å kjøpe frø fra butikker slik som Plantasjen og div. bygg-forretninger.

Sitat av Greater_Apeness Vis innlegg
Man trenger ikke starte fra frø, da tar det uansett tyve år før du har en "ferdig" bonsai. En kjekkere måte å starte på er å bruke feks stubben etter en eksotisk hekk, eller et annet tre. Man klipper vekk nesten alle røttene slik at det får plass i en liten potte. Får man treet til å trives så vil nye grener vokse ut av det, og da har du allerede tykk stamme, interessant bark, tykke synlige røtter og annet man hadde måttet vente lenge på om man brukte frø.
Vis hele sitatet...
Dette har til slutt gått opp for meg også, er veldig spennende å gå rundt i div. nabolag med øyene åpne for spennende vekster. Er alltid åpen for å ta med meg noe jeg syns er fint/stilig hjem.

Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Ble det noe mer liv SoppV?

Er selv på vei med Bonchi. Må få kjøpt meg ei skål tiltenkt Bosnsai først. Chili dyrket som Bonsai, Bonchi.
Dyrka chili både i jord og hydroponisk siste året.

Finn en chili som tillater deg. Black Pearl feks med lilla blader. Vokser rimelig kjapt. Så kan kanskje være litt mer motiverende enn en original Bonsai med betraktelig lengre tid for vekst.

Her er det forsåvidt mulig kjøpe voksne Bonsai i Norge.

https://takibonsai.no/
Vis hele sitatet...
Det har ikke blitt noe mer bonsai-fokus etter avocado-treet mitt døde for noen måneder siden. Dette vokste jeg fra steinen inni en avocado jeg kjøpte i butikken for å lage guacamole av, kan anbefale å prøve dette selv da det var et spennende prosjekt.

Med hjelp av litt enkel snekkring og tau-bruk fikk jeg stammen på avocado-treet til å ta en loop før den gikk videre oppover igjen. Jeg måtte holde på plass stammen overraskende lenge for at den skulle klare å holde igjen all spenningen av seg selv, men etter typ ett år så ble jeg en stolt pappa når den klarte å stå oppreist for egen maskin.

Da jeg har vært litt på flyttefronten en periode tidligere så fikk jeg ikke så mye tid til å stelle med den, så jorden slo seg nok litt sur og tiltrekte seg litt for mye bananfluer. Jeg prøvde flere forskjellige "kurer" for å bli kvitt fluene, men jeg skjønte dessverre for sent at det var jorden som hadde slått seg.

Etter en følelses-ladd begravelse og hard sorg-prosess bestemte jeg meg for å erstatte tomhullet i hjertet med mer planter. Jeg kjøpte flere større trær, ett klippet jeg til som dette blant annet. Artig prosjekt det også for så vidt, men jeg hadde litt lite plass til treet så jeg endte opp med å gi det videre. Husker dessverre ikke hva treet het.

Nå gjør jeg det ganske enkelt med en Apache -chilli, basilikum, gressløk, persille og litt forskjellig blomster. For det meste ting jeg bruker i matlaging.

Kanskje jeg skal prøve å gjøre som deg og lage en bonchi? Apachen min begynner å få en ganske fin størrelse på seg, og stammen er sterk og sunn Takk for tipset!