View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg er enig i at lønna må stå i stil til arbeidet, men 500.000 tror jeg er alt for lavt. Vi ønsker jo gjerne at det skal være aktuelt for folk med relevant og god kompetanse og erfaring å ta på seg stillinger i stortinget. Men da må lønna faktisk være på et nivå hvor det faktisk ikke motvirker og skremmer dyktige folk vekk fra en slik stilling. Samtidig skal den heller ikke være for høy. Vanskelig balansegang der.

500.000 er under median-lønn i Norge, og mye av de med den erfaringen man ønsker inn på stortignet ville fort fått godt over medianlønn om de valgte å jobbe andre plasser. Og man man har en lønn på 750.000 til 1.000.000 er det ikke aktuelt å bli minister om det betyr man går ned til 500.000 i lønn. 1.000.000 i året er god lønn - men man blir ikke rik av det. I stor grad har man bare et betydelig større boliglån (og romsligere økonomi), og man har gjerne ikke råd til å faktisk gå ned i lønn uten å da måtte selge huset.

Så kort fortalt, jeg mener at lønna for ministerposter ikke trenger å være veldig god. Men den må være konkurransedyktig nok til at folk faktisk kan ta en ministerpost uten å måtte selge huset sitt.
Vis hele sitatet...
Trodde 500.000 var det som ble ansett som gjennomsnittlig lønn jeg, derfor jeg nevnte akkurat det beløpet. Men kan da evt. Gå opp til 600.000, men absolutt ikke mer enn det.
Jeg er uføretrygdet og får ikke mer enn 300.000 i året og det er ekstremt usannsynlig at jeg noen gang vil kunne komme i ordinær jobb.

En ting som er sikkert er at lønnen ikke skal være slik at man blir fristet til å gå inn i politikken pga. Lønnen. Visst noen velger å ikke gå inn i lønnen fordi de mener 500.000 er for lavt så er ikke det politikere jeg vil ha iallefall.

Nå må vi huske på at politikere også får mye dekket, slik som gratis leilighet i Oslo å bo i, de får dekket reiseutgifter og garantert mye annet. Så 500.000 eller evt. Maks 600.000 er mer enn nok.

Jeg mener at det ikke skal lønne seg rent økonomisk å gå inn i politikken, men det skal heller ikke føre til tap på en slik måte at politikere ikke vil ha råd til det.
Jeg er også mot at lønnsnivået skal bli bestemt av stortingsrepresentantene selv. Det er en veldig stor interessekonflikt. Men i det minste avslører de sin egen griskhet og egoisme når de stemmer MER MER hvert år. Tror det bare er SV og kanskje Rødt som vil ha mindre lønn. Dette er også svært relevant i forbindelse med tilliten vi føler vi kan ha til disse politikerne.

Bare ved å redusere lønnsnivået med 100.000 for alle politikere så kan man jo bare tenke seg hvor mye penger man ville spart og kunne brukt ekstra hvert år til f.eks. Velferd.
Jeg blir egentlig veldig forbannet når politikerne krever mer lønn enn de svakeste av oss i samfunnet. Er jo faktisk folk som får mindre enn meg i året. Mindre enn 300.000 er faktisk hårreisende og noe jeg vil kalle uverdig fattigdom i et land som Norge.

Jeg kan ikke jobbe pga. Psykisk sykdom, noe som ikke er min feil eller noe jeg har kontroll over. Allikevel skal jeg få langt under gjennomsnittet og i tillegg mindre enn de som egentlig skal være ment å stå frem som et godt eksempel ovenfor befolkningen de "tjener".
Sist endret av einsteindragon; 20. mai 2022 kl. 19:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.