View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Blixen Vis innlegg
Haha var bare ute etter å lære mer om mekanismen bak dette Men din ide om bankid hørtes jo en hver kjeltrings våte drøm! Hvordan foreslår du å få tak i kodebrikken, finne offeret personlig kode samt personnummer? Om du har et godt svar på det skal du faen meg få godt betalt av meg
Vis hele sitatet...
Hadde jeg hatt en helt detaljert oppskrift så hadde jeg vel sett på det som plan B om alt annet blir til ingenting og hadde neppe delt den på et forum.

Det de gjør er vel mer social engineering, manipulering enn det er hacking. Men har lest mange saker om folk som står frem og har blitt lurt. Det kan være fra hundretusen til over million på et offer. Dette er nok long game, altså må du legge inn litt innsats og tid for å vinne tilliten. Men har lest om tilfeller der folk faktisk selv har gitt fra seg kodebrikke og koden - tjuven har selvsagt ikke sagt han skal tømme kontoene og kanskje gjøre ID tyveri eller ta opp lån men finner en forklaring som er troverdig nok til at offeret kjøper det.

Dette er jo lavmåls gangsterliv. For da rammer du enkeltmennesker som vil måtte bære tapet selv. Og du må også bryte tilliten du har bygd opp så det svir nok dobbelt opp. Både økonomisk og knust selvfølelse fordi de har gått på en scam som alle forteller dem de burde ha sett.

Om du har noe empati så finner du andre ting. Feks leser deg opp på hvordan folk via telefon og epost klarer å få foretak til å betale ut millionbeløp til det de tror enten er en ekte kunde eller aller helst at de tror de betaler pengene til et avdelingskontor i utlandet. Større sjanser for at politiet vil bruke ressurser men foretak har forsikringer, og kan sikkert tåle tapet.