View Single Post
Min personlige mening er at kampen mellom nynorsk og bokmål som hovedmål i Norge er over for lenge siden. Ære være de som fortsatt ønsker debatt, men når omtrentlig 85% av befolkningen skriver bokmål så bør folk tenke litt realistisk.
Skolene burde for lenge siden sluttet med å påtvinge elever læring av sidemål, da mange fra før sliter med rettskriving i sitt hovedmål.

Hadde mitt syn på nynorsk vært annerledes dersom jeg hadde vokst opp i en kommune som benytter nynorsk som hovedmål? Sannsynligvis, men det endrer ikke det faktum at flere og flere tar i bruk bokmål.
Begge skriftspråkene er dessuten truet av samfunnets store inntak av engelsk ord og andre "falske" språk som SMS og leet(1337!!).

Jeg tror nynorsk vil dø ut på samme måte som andre ord og uttrykk kommer inn og endrer vårt språk. En naturlig utvikling.

Ironisk(?) nok er jeg i slekt med Ivar Aasen, som skal ha stor takk for sitt arbeid. Situasjonen i Norge kunne kanskje vært en annen om riksmål ikke hadde hatt så sterkt fotfeste da nynorsk kom. At det er et flott skriftspråk er det ikke tvil om.