View Single Post
Da det er mye negativt fokus rundt nynorsken,vil jeg gjerne dedikere en post til det nynorske målet,både positivt og negativt er velkomment.
Etter å ha hatt en særdeles reflektert og dyktig norsklærer,fikk jeg virkelig smaken på nynorsk,ikke på den måten at jeg er noe flink i nynorsk,eller mener det bør være pensum på skolen,men på den måten at en skrift eller setning kan bli så ufattelig mye mer innholdsrik og sterk om den er skrevet på nynorsk.
Nynorsken kan være et kraftig virkemiddel for å få frem følelsene i en tekst,i forhold til det mer formelle bokmålet,utrykkene blir liksom mer personlig og spennende å lese på nynorsk.
Mens jeg satt og spiste buffet i dag,tenkte jeg helt hypotetisk og spontant(litt selvunderholdning) på hvor morsomt det kunne vært å skrive et kåseri om å spise på buffet,jeg kom fram til at den nynorske varianten ville være langt mer underholdende enn på bokmål.
skal ikke lage en wallofftext her ,men vil gjerne utrykke min respekt og sans for nynorsken,gjerne også høre andres meninger om nynorsk,da ikke i sammenheng om det bør undervises i skolen,det er en annen diskusjon
Sist endret av Cosmos; 26. juli 2011 kl. 23:54.