View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det kan hende jeg er sur, det kan hende jeg bare er alt for morragretten.
Men er vi analfabeter?

Jeg syns jeg omtrent hver dag ser totalt idiotiske feilbruk av ordet "hvem".
Nesten til de grader at jeg har lyst å kalle det et nytt språkfenomen, men la oss gå til basics her..
hva betyr "hvem" ?

hvem pron, gen. hvem sin [hvems] el. hvis (norr hveim, dat av spørrepron hverr 'hvem') som spørrende pron
1 i direkte spørsmål: h- har betalt? / h- tror du kommer? / h- ser hun etter? / h- der? oppgi navnet ditt! / h- andre hilste du på? / h- vet? det er ikke så godt å si
2 i avhengige spørresetn: han visste h- vinneren var / h- som gjorde det, kan være det samme
3 som relat pron: besøk h- du vil for meg! / jeg tror ham ikke, h- han nå enn sier han er / h- som helst kan melde seg på enhver, alle / foreld: en mann for h- ære betyr alt
Vis hele sitatet...
Som dere ser så passer ikke "Hvem idiot flytta posten her til ....." som er dagens eksempel jeg støtte på.. jeg skal ikke nevne navn her, men den skyldige burde grave seg ned i ordboka litt.
For å hjelpe dere litt.. den korrekte formen her er: "Hvilken idiot flytta posten her til....."

Andre eksempler?
Vel jeg husker ofte å ha sett flere varianter av den her: "Jeg skal brenne cd, hvem program er best?" greit, jeg sov lenge i norsktimene og jeg er ingen praktstudent, men enhver person hører da at det der blir helt feil?

Siden endel av disse feilene angår inbytting av ordet "Hvem" med "Hvilken" kan vi vel dra opp definisjonen av det også:

hvilken pron hvilket, hvilke (norr hvílíkr) som spørrende pron
1 hva slags hvilke problemer tror du vil oppstå? / nå vet De hvilke interesser som står på spill
2 hva for en (et, noe, noen) av et bestemt antall hvilket skonummer bruker han? / hvilket? hva (behager)?
3 i utrop: h- dag! for en dag / som relat pron: den (det, de) som du aner ikke hvilket mas det har vært i dag! / ta h- du vil! / foreld: huset i hvilket konsulen bodde som konsulen bodde i / han ville bli rik, hvilket han også ble noe (som)
Vis hele sitatet...
Og da til konklusjonen: Siden mange av disse feilene inngår der "Hvilken" skulle ha blitt brukt, er ordet kanskje gjennomgått en slags demonisering i den moderne ungdomskulturen?
Er "Hvem" et ord som blir brukt mer i andre sammenhenger og derfor trenger seg inn overalt?
En undersøkelse av ungdommer nå til dags hadde vel kanskje gitt flere svar, ettersom denne "konklusjonen" bare stiller flere spørsmål. Eller.. kan det tenkes at noen bare driver FAEN med meg på denne sure morrastund..