View Single Post
Sitat av Dough Vis innlegg
Du skal holde på med mye suspekt snusk for å bli paranoid over at andre kan se når du bruker strøm.
Vis hele sitatet...
Rent prinsippielt: Det er ikke slik at et sterkt ønske om å verne om sitt privatliv kan tas til inntekt for paranoia eller kriminell adferd. Jeg kunne kontre med å liste opp alle de årsakene som ligger bak privatlivets historiske status i alle vestlige demokratier, men jeg tror jeg nøyer meg med å påpeke at det i alle vestlige land nevnes i samme åndedrag som stemmerett, ytrings- og forsamlingsfrihet og religionsfrihet. Lik det eller ikke, se vitsen med det eller ikke, men faktum er at retten til privatliv har blitt ansett som en av demokratiets bærebjelker i flere hundre år. Det du her fremmer er nok en avart av den gode gamle "har du intet å skjule har du heller intet å frykte"-retorikken. Og vet du hva? Hvis du drar den linja, så er det også din jobb å begrunne at påstanden holder vann. Lykke til!

Litt mer praktisk kan man selvsagt si at det er begrensa hvor mye info man kan trekke ut med disse smarte strømmålerne, det er begrensa hvor mye det kan misbrukes, og det er opplagte fordeler for el-selskapene å ha de der. Men hvorfor alt hemmeligholdet? Hva sender egentlig denne strømmåleren? Den gamle elektromekaniske måleren tikket av last på (normalt?) én fase. Den nye måler meg bekjent last på alle tre, og det er helt fair. Men hva spenningsfall og faseforskyving, måler den det også? Det har ikke kraftselskapet villet svare på. Jeg har spurt. Jeg har også spurt om hvor mange datapunkter den sender. Den gangen fikk jeg til svar at den sendte datapakker omlag hvert femte minutt. OK, men det betyr ikke at den tar et snapshot hvert femte minutt. Det kan også bety at den tar et gjennomsnitt i det aktuelle tidsrommet og sender bare det. Eller det kan bety at den måler flere ganger og setter mange målepunkter sammen til ett array som så sendes. Personlig tipper jeg det er snakk om sistnevnte, og da er oppfølgingsspørsmålet - hvilken resolusjon er det egentlig kraftselskapet har? Har de minuttsoppløsning? Halvt minutt? Sekunder? Det har ganske mye å si for hva man kan lese ut av hustanden. Helt ærlig synes jeg dette er info de burde dele når man spør, og ikke bare avvise påstanden med "den sender data hvert femte minutt". Videre burde man som bruker få tilgang til krypteringsnøkkelen for den aktuelle enheten slik at man kan verifisere påstandene. Hvis man er nerdete nok og vil.

Også var det neste steg, da! Da smarte strømmålere stod for døra, så påstod jeg at neste steg kom til å bli smarte vannmålere. Da ble jeg stort sett kalt konspiratorisk og fikk denne her tilbake. Gjett hva vannverket innførte i min kommune i fjor? Og igjen, der den gamle mekaniske vannmåleren kun måler antall kubikkmeter vann som passerer, så måler den nye lagt mer, så som trykk. Hva den sender og denslags er selvsagt fortsatt i det blå. Og her er vi inne på noe interessant. Har du tilgang på dataene fra strømmåleren kan du se når på natta lyset gikk på og av, og om det var i ett rom eller flere. Med vannmåleren kan du også måle hvor mye vann som ble brukt. Så, stod Petter opp midt på natta for å raide kjøleskapet? Ellergikk han på do? Eller hadde han kanskje alt tisset på seg, og tok en dusj? Når du begynner å kombinere mer info fra flere kilder kan du si veldig mye mer med større sikkerhet enn hvis du bare har én kilde.

Sitat av Dough Vis innlegg
Nå får vi som bidrar til fornying av landet målere som også melder fra om feil på anlegget. Helt greit om det brenner ned noen hus til alternativsekten. Kanskje det som må til.
Vis hele sitatet...
Usmakelig. Og dumt. Som du kan lese av det overstående finnes det andre grunner til skepsisen min enn frykt for radiobølger. Videre er det et ganske stort sprang fra å oppføre seg teit til å fortjene å dø i en husbrann. Og hva med familiene til disse menneskene? Jeg vil forøvrig legge til at strømmåleren min ikke har gitt meg beskjed om en jordfeil som kommer og går ved jevne mellomrom på hele trafokretsen der jeg bor. Hvor mange husbranner mener du at årlig avverges på grunn av smartmeterne?

Det er forøvrig tragisk at de el-overfølsomme har vært den mest høylytte røsten på nei-siden. Det har medført at alle som er skeptiske til opplegget slås i hartkorn med disse, og effektivt strippes for all kredibilitet - selv om det altså finnes andre og langt mer legitime grunner.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. februar 2019 kl. 23:24.