View Single Post
Halla kompiser!

Beklager for wall of text som ikke er veldig relevant til spørsmålet, TL;DR finner du nederst.

Jeg er en gutt på 18 år som går det siste året på VGS (3. klasse) som har rettet opp litt i livet mitt etter en lang nedeperiode som varte et par år.
Det som er et av de siste tingene jeg vil rette litt opp i nå er fremtiden min.
Jeg har INGEN idè hva jeg har lyst å gjøre senere i livet mitt, og jeg vet at det er et valg jeg kan vente litt med til jeg står litt mer på mine egne ben og blitt litt mer voksen.

I det siste har det vært det neste året som har vært på tankene mine, jeg har bestemt meg for at jeg vil vente ett år med skole, og kanskje mer. Friår er uaktuelt, derfor har jeg tenkt på å enten ta ett år med folkehøyskole eller forsvaret, og jeg heller mer mot det siste av div. årsaker.

Det som er problemet er at jeg ikke ble innkalt til sesjon del 2 etter del 1 som jeg gikk gjennom for sånn ca. et år siden, og det er ingen grunn til det som jeg har klart å finne ut, jeg har ikke allergier (kan nyse ett par ganger hvis jeg sniffer en løvetann...) Jeg er i god fysisk form, men har av lav BF% ca. 17-18 i BMI, og jeg har heller ingen psykiske problemer.

Fant dette svaret på ung.no sine nettsider

Steg 1:
Sende en skriftlig henvendelse til Vernepliktsverket. Der må du be om å få vite årsaken til at du ikke gikk videre til sesjon del 2. Dette må sendes via vanlig post, fordi det kan inneholde sensitive personopplysninger som ikke kan sendes via e-post eller telefon. Adressen er:

Vernepliktsverket
Postboks 800, postmottak
2617 Lillehammer


Brevet må inneholde fødselsnummer, fullt navn og signatur.

Steg 2:
Når du vet årsaken, så må du dokumentere at denne årsaken ikke lenger er gyldig. For eksempel hvis årsaken er ryggproblemer, så må du ha dokumentasjon fra din fastlege som forteller at din rygg nå er helt problemfri (dette er bare et eksempel). Dokumentasjonen må du sende til Vernepliktsverket på adressen over.
Vis hele sitatet...
Derfor vil jeg gjerne sende inn et brev til Vernepliktsverket og spørre om hvordan, problemet er da hvordan jeg skal formulere dette brevet på best mulig måte for å få frem spørsmålene mine og kunne få et godt svar og få rettet opp i evt. feil. Hvis jeg da får svar om hvorfor osv. Hvordan skal jeg ta det derfra?

TLDR: Jeg vil inn i forsvaret, ble ikke innkalt til sesjon del 2. - Hvordan formulere brev til vernepliktsverket for å få svar og hvordan ta det derfra?

Ha en god kveld folkens!