View Single Post
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
548
Sitat av griped Vis innlegg
Selv har jeg dårlig erfaring med CM apparat. Lav prosent (85-90) og lukter dritt av spriten. Må¨brennes flere ganger og kullrenses. Husk å bruke kokeplate uten termostat.

Ikke har for sterk kjøling på, juster den så det akkurat renner igjennom og kjølevannet ut skal være lunket under brenningen. Prøv å få montert en temperaturmåler litt lengre ned på kolonna. Fyll kolonna opp med jordan gryteskrubber eller bestill kobber mesh fra england som er det beste i syrefaste apparater.

Etter X antall ganger med Cm apparat ble jeg lei. Så tigget jeg et 3m høyt VM apparat i syrefast. Med 80L VB kokedunk. digitale temperatursensorer og kobber mesh inni kolonna. Den produserte bra sprit den ! :O
Vis hele sitatet...
Moro og høre at det er flere som driver med dette
Planen er å kjøre første første brenning akkurat slik som apparatet er, får å se hva det kan prestere. For så å bytte ut pakkingen med jordan stålskrubb, forlenge kolonna slik at den havner på en rundt 120 cm, installere reflux sentrering, montere termometer og bygge om kjølinga. Vil ha den slik at jeg separat kan styre mengden vann som vil gå gjennom produkt kjøleren og reflux kjøleren. Brenning vil foregå på plate uten termostat ja. Ellers vil det nok bli vanskelig og få den til å holde jevn temp.
Utover det så tror jeg ikke at jeg kommer til å gjøre så mye mer med det.
Har mer lyst til å tigge meg ei NTH LM-kolonne, tror det blir enklere å få ren og god sprit av det apparatet.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei gjæringstemperatur er faktisk noe av det aller viktigste for hjemmebrennere og kanskje det ene punktet som alene kan bety mest for sluttresultatet. Gjæren produserer biprodukter når den spiser sukkerstoffene fra satsen. Jo varmere temperatur jo mer dritt produserer gjæra for å si det litt enkelt. Fusel og andre uønskede stoffer blir det svært mye mindre av når temperaturen holdes under 20 grader. De som har god kontroll på temp kjører gjerne på 18 grader selv om utgjæringen vil ta lengre tid. Det gir et renere produkt av satsen og husk at alt som er med satsen i apparatet vil sette preg på spriten. Husk også at det er temperaturen i selve satsen jeg snakker om. Spesielt i starten på gjæringen så er ofte temperaturen i satsen mange grader over romtemperatur for det dannes varme under stormgjæringen.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Men jeg får ikke gjort noe med dette denne gangen her, for du skjønner jeg skrudde av varmen på bad å lot dører og vinduer være åpen, men tempen lå fortsatt på rundt 25 grader nå i dag. Får vel isolere gjærings karret til neste batch og sette det nede i boden. Den vet jeg at ikke holder mer en 7-10 grader.

Om dere har andre tips å komme med, så fyr løs