View Single Post
Poenget mitt er at kulturbegeret til ungdommen er fylt. De gir faen i dikt, så slutt å lær det på skolen for så å klage over at ungdommen dropper ut.
Vis hele sitatet...
Dette er mer et argument for å søke etter bedre måter å lære bort diktanalyse ol. enn å slutte med det. Norske elever er generelt sett lei det meste, det er i seg selv ikke et argument for å fjerne det fullstendig fra læreplanen. Alt pratet om diktanalyse som noe negativt virker som argumenter som stammer fra at man ikke riktig forsto temaet selv når man gikk på skole: Gjennom diktanalyse lærer man å studere formen på et budskap, bryte ned virkemidlene og forstå hva som forsøkes å formidles og hva som sies implisitt. Diktmediet har i den egenskap nære bånd til reklame, brev/e-post, musikk og mye annen kultur som er alt annet enn fisefin. Å skrive godt norsk henger tett sammen med tekstforståelse på alle nivåer - at folk staver skikkelig er ærlig talt helt meningsløst hvis setningene halter avgårde.

Sitat av robhol Vis innlegg
Ikke ubetydelig, nei, men å nevne det alene som mulig årsak blir litt tynt IMHO.
Vis hele sitatet...
Hvor gjorde jeg det...? Jeg skrev at det simpelthen var en ikke ubetydelig andel. Kan godt tegne et diagram, hvis dette blir "for tynt".