View Single Post
Sitat av Myoxocephalus[/quote
Vel, noen ting har vi mennesker som art faktisk funnet ut.Å være fanatisk kulturrelativistisk og tilskrive alle meninger og idéer samme verdi er tåpelig. Vil du si det er like riktig å hevde at jorda er flat som at jorda er tilnærmet sfærisk? Vil du si det er like riktig å hevde at apartheid er bra som hevde at apartheid er en jævla dårlig løsning? Eller vil du si at idioter som forfekter slikt tankegods er fullstendig på bærtur og bør møte seriøs motbød i åpen debatt?
Vis hele sitatet...
Ja, i disse eksemplene du kommer med vil jeg si at idioter som forfekter slikt tankegods er fullstendig ute av sitt gode skinn. Og det vil møtes med motstand i åpne debatter. Jeg vil si denne sammenligningen var satt litt på spissen.

Sitat av Myoxocephalus
Det er fint å være nytenkende, men Listhaugs forslag er ikke nytt. Det er eldre enn Jesus. Vi har prøvd det, det var jævlig, og som sivilisasjon har vi sakte men sikkert gått vekk fra det. Det er ikek veldig galt å si at romerne begynte med rettsikkerhet i serisø forstand. England formaliserte mye av det med Magna Charta på tolvhundretallet, og utover i opplysningstida kom skikkelser som Montesquieu på banen. Etter revolusjonene og nasjonsdannelsene på sytten og tidlig attenhundretallet hadde så vidt jeg vet alle vestlige nasjoner solide prinsipper for rettsikkerhet som en del av sine grunnlover. Dette har blitt videre styrket med menenskerettighetserklæringen.
Vis hele sitatet...
Listhaugs forslag er nytt, innen norsk politikk. Hvilke politikere har kommet med tilsvarende forslag før?

Sitat av Myoxocephalus
Nå. I en rettsstat kan ikke makthaverne gjøre hva faen de vil med befolkningen. Hvis noe skal kreves av en person, må kravet være hjemlet i lov. Folk må faktisk ha forbrudt seg mot loven for å kunne dømmes. Folk skal heller ikke kunne straffes uten en rettferdig rettsak og dom. Og straffen de tildeles skal stå i proporsjon med lovbruddet. Slike ting. Det er selvfølgeligheter for oss, men det er ikke selvfølgeligheter for noen som har sett litt på verdenshistorien. Over hele planeten, til alle tider, så har rettsikkerhet og demokrati utviklet seg parallellt. Der hvor demokratioett forsvinner, så forsvinner også rettsikkerheten. Og da blir landet et mindre trivelig sted å bo i.
Vis hele sitatet...
Mener du demokratiet i norge er i ferd med å forsvinne? ellers er jeg enig i det du skriver.

Sitat av Myoxocephalus
Listhaug ønsker å økse i menneskerettighetene slik at hun kan sperre mennesker inne på ubestemt tid uten lov, rettergang eller dom. Det er et utdatert samfunnssyn. Hun tar ikke feil fordi hennes synspunkt avviker fra mitt. Hun tar feil fordi et overveldende berg av bevis, hele menneskehetens samlede samfunnshistorie, peker i én retning.
Vis hele sitatet...
Ønsker å økse i menneskerettighetene? Hvis det å ha streng kontroll så ikke flere hunder flyktniger rømmer er å økse i menneskerettighetene, så for det bli din mening. Her er jeg uenig, ingen hyggelig løsning, men det er kanskje det som dessverre kreves den dag i dag. Store deler av europa er i en slags krise, det er det vel ingen tvil om? Et berg av bevis? Kom gjerne med noen eksempler.

Sitat av Myoxocephalus
Meninger er ikke likeverdige. Menneskers rett til å si og mene hva de vil, ja. Det er universelt, for det har vi som sivilisasjon bestemt - nettoppå med koselige ting som grunnloven, EMK og annet. Som altså også garanterer for rettsikkerheten. Som er den Listhaug ønsmker å ødelegge.
Vis hele sitatet...
Jeg ser det helt motsatt, du sier ødelegge, jeg sier ivareta. Men nå er jo jeg sikkert veldig dårlig opplyst om ting.