View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Likyhane: Her er det mye å ta tak i. Noe av det du skriver er interessante problemstillinger som det er verdt å diskutere mer inngående, men la oss først rydde et par misforståelser av veien.

Fint det, men dette presiserte du også i ditt første innlegg. Så vidt jeg kan se er det ingen som har anklaget deg for å støtte Listhaugs politikk (hva jeg tenker i mit stille sinn er en annen sak ). Når du så gjentar denne påstandene impliserer du at du feilaktiog har blitt anklaget for dette. Det er å innta offerrollen, og dersom oppriktig ønsker å diskutere det prinsippielle rundt meningsytringer bør du ikke henfalle til slike retoriske knep.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev dette helt og holdent KUN for å ikke virke som en «supporter», men skjønner at det kan ha hatt motsatt effekt. Var ikke bevisst bruk av «retoriske knep». Ser dog i ettertid at det kan ha vært et.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det har heller ingen påstått. Den opprinnelige påstanden er at Listhaugs politikk er ondskapsfull, og som eksempel ble dette med menneskerettighetene trukket frem. Ingen har sagt at hun har brutt de ennå. Ingen har heller påstått at ønsket om å endre mennesskerettighetene, i seg selv, er ondskapsfullt. Jeg innrømmet i mitt forrige innlegg at jeg sikkert kunne ha formulert meg mer presist da jeg dro frem hennes forhold til EMK, men jeg understreket også hvorfor jeg gjorde - hovedsaklig at jeg antok leseren hadde fulgt med på debatten og tok utgangspunkt i hennes faktiske uttalelser, og ikke metadebatten. Da fremstår det som noe uredelig av deg å fortsette å forbytte de to konseptene og således feilrepresentere budskapet mitt. Menneskerettigheten er ikke perfekte, og det er ikke et mål i seg selv å bevare noen form for juridisk institusjon. Men ønsket som ligger bak de - at mennesker skal ha en verdi i kraft av å være mennesker - den mener jeg oppriktig at er verdifull, og at hennes nedrige motarbeiding av denne mentaliteten er ondskapsfull.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg misforstod din ytterligere forklaring, men det jeg fikk ut av den var at hvis hun mente det samme som deg, hadde jeg hatt et gyldig poeng, men i og med at hun mener noe annet så har jeg ikke det. Målet mitt var å komme med et poeng uansett hva slags meninger vedkommende har. Det at du også nevner at hennes forslag er å sende sivilisasjonen til middelalderen i motsetning til framgang som samfunn er din personlige mening om saken, og Listhaug og mange andre mener jo tydeligvis det motsatte. Jeg er for øvrig enig med deg i den saken, men hun skal ikke stemples som ondskapsfull selv om hun ser framgang en annen vei enn meg.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her bruker du alternerende definisjoner. Ja, hun sier hun ønsker å utfordre EMK. Men hva ligger i begrepe?

I praksis har hun to muligheter for å få gjennomslag for sitt prosjekt. Den ene er å endre teksten til å si det stikk motsatte av det den gjør på kritiske punkter (det er helt usaklig å tro at kommer til skje), den andre er å få gjennomslag for tolke teksten ortogonalt med ordlyden. Det er dessverre mer gjennomførbart, i alle fall helt til noen får stevna staten. Dersom EMK eller tolkningen av denne endres, så vil det opplagt ikke de foreslåtte handlinger lenger utgjøre et menneskerettighetsbrudd. Det vil imidlertid like opplagt være et brudd med EMK slik den er utformet, tolket og håndhevet i dag. Å endre EMK vil ikke gjøre Listhaugs handlinger mindre umoralske, selv om de blir lovlige. Hvis vi tillater slaveri vil det fortsatt være galt.
Vis hele sitatet...
Moral vil jeg ikke si er objektivt, og at du synes det er umoralsk er helt greit.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Spørsmål 1: Hva ønsker Listhaug å gjøre, og hvorfor kommer den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK) i veien for hennes ambisjoner? Listhaug ønsker å sperre folk som er vanskelige å identifisere inne på lukka mottak til deres identitet er avbklart. I utgangspunktet høres det kanskje ikke så urimelig ut, men det er et ønske som åpner for maktmisbruk. Det kolliderer hovedsaklig med artikkel 5 i den EMK artikkel 5: Dette sier kort og godt at frihetsberøvelse kan kun skje som ledd i rettstatens myndighetsuttøvelse. Og rettsstaten, til forskjell fra politistaten, er en statsform der man 1) Ikke straffes for forhold som ikke er nedfelt som forbrytelser i lov. 2) Ikke straffes uten å ha fått en rettferdig rettsak - med alt det medfører av åpne prosesser, bevisbyrde, forsvarsadvokater, vurdering av skyldsspørsmål, skyldsspørsmålet vurdert av en uavhengig tredjepart (domstolen), der likemenn (lekdommer eller jury) inngår, ankemuligheter foreligger, med mer. 3) Ikke straffes hvis man er under den kriminelle lavalder. 4) Tildeles en straff som er tidsmessig begrenset etter lovfelte strafferammer

Å sperre folk inne på lukka mottak, spesielt slik Listhaug skisserer det, stryker på samtlige overstående punkter med glans. Noen eksempler på hvorfor: En person som kommer fra et gjennomkorrupt land har ikke begått noen forbrytelse, men siden myndighetene har all grunn til å ikke feste lit ved papirene - selv om de faktisk er ekte! - så vil en personen bli sperra inne. Selv om det da altså ikke er noe de kunmne gjort for å unngå det. Det samme gjelder folk som har mistet papirene sine. Ja, en del mister de med vilje. Men det er også de som får de stjålet av kriminelle, eller får de konfiskert av politiet de blir stoppet av på veien. Videre: Det er opp til byråkratene i politiet eller UDI å avgjøre om noens identitet er uklar. Ikke en domstol. Hvis du sammenligner med det jeg skrev over i punkt 2 ser du at absolutt alt nå er motsatt. Det betyr at sjansen for at noen blir grunnløst holdt innesperra er mye høyere enn i straffeprosess. Listhaugs forslag åpner også for at barn skal holdes innesperra på lukka mottak. Det desidert verste er at hennes forslag som utgangspunkt er tidsubegrenset. Du blir holdt innesperra til identiteten din er klarlagt, noe som av logisk nødvendighet vil vare fryktelig lenge for mennesker som ikke kan redegjøre for sitt opphav uansett hvor hardt de prøver når norske myndigheter ikke aksepterer papirene fra hjemlandet.

Forøvrig: Det er EMK som er trukket inn i denne diskusjonen, men konseptet rettsikkerhet slik det er utformet i alle demokratiske samfunn ble utarbeida delvis i Romerriket, delvis under opplysningsdtiden. Dette er ikke nye tanker som har blitt trædd ned over Europas motvillige hode som nmok et pussig påfunn fra Brussel, dette er fundamentet i vår vestlige sivilisasjon, utarbeided gjennom årtusner med eksperimentell statsutvikling.
Vis hele sitatet...
Enig.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Spørsmål 2: Men bør ikke alle lover og regler utfordres hele tiden for å bringe verden fremover? Dette er ditt mest interessante poeng, og jeg setter pris på at du etterlyser en generell åpenhet for nytt tankegods. Mitt inntrykk er imidlertid at du bommer i utførelsen.

La meg først ta en parallell til fysikken - Newtons mekanikk var enerådene forklaringsmodell veldig lenge, men da vi fant tilfeller den ikke kunne forklare måtte den utfordres, og den moderne fysikken med den spesielle relativitetsteorien og kvantemekanikken ble utviklet. Det var bra. Men hva om noen heller sa noe slikt som "Jeg er personlig uenig med noen av de konklusjoner som følger av klassisk mekanikk, og velger derfor å holde meg til Aristoteles betraktninger om bevegelse", ville du ansett det som en verdifull utfordring eller meningsløst fjas? Det er viktig å ha et åpent sinn for nye idéer, men å ukritisk akseptere alle innfall som likeverdige er idiotisk. Du fremstiller det som om det er et mål i seg selv å utfordre alt hele tiden. Det er det ikke, spesielt når kontroversene er avklart for flere hundre år siden. Listhaug ønsker, som forklart over, å angripe siviliasjonens juridiske ryggrad med øks. Hærverk er ikke fremgang. Noen ganger har vi etter mye prøving og feiling funnet ut at ting ikke virker, og da er det bare tåpelig å mase mer om det.
Vis hele sitatet...
Det er tåpelig helt til noen har «rett». Jeg skriver det i gåseøyne fordi man kan aldri vite om man har rett. Det er ikke et mål å utfordre alt hele tiden, der tror jeg du kanskje misforstod meg litt. Jeg mener at det burde være tillatt/lov/akseptert å utfordre etablerte sannheter. Man kan selv synes hva man vil om det de sier, og hvis det helt klart motbevises etter vitenskapelig metode er jo saken biff enn så lenge. Man kan ikke alltid stole på intuisjonen, og man må ofte drøfte og tenke nøye før man kommer til en konklusjon. Så må man selvsagt selv prioritere hva man har lyst å bruke tankekraft på, og det bestemmer hver enkelt person, selvsagt.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er bred enighet om at hvem som helst skal få mene hva som helst. Men dersom du mener noe som er idiotisk, så vil folk med rette oppfatte deg som en fjott. Og mener du noe som er ondskapsfullt, så blir du også oppfatta som sådan. Listhaug mener vi skal skru klokka tilbake og innføre repressive tiltak som vil gjøre livet utrolig kjipt for et stort antall uskyldige mennesker i en sårbar situasjon, og det oppfatter en del av oss som både dumt og ondsinnet.
Vis hele sitatet...
Enig. Det er vanskelig å motsette seg et flertall. Slik kommer det nok alltid til å være også. Sannhet er demokratisk styrt.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Mener du på ramme alvor at bare du slenger ordet "utfordring" foran forslaget som fremmes, så er man fritatt for moralsk fordømmelse? Det er nemlig den direkte konsekvensen av påstanden din, og maken til antiintellektuelt pølsevev har jeg ikke sett her på bruket siden den store diskusjonen vi hadde om evighetsmaskiner for noen år siden.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at selve utfordringen ikke skal være en ondskapsfull handling. Så kan man selvfølgelig mene hva man vil om retningen og innholdet i utfordringen. Før du trekker konklusjoner om antiintellektuelt pølsevev vil jeg at vi skal fullføre diskusjonen og enten bli enige eller uenige. Er helt for å kunne ha meninger om debattantens utsagn, men å prøve å ha et åpent sinn til tross for sin uenighet frem til debattens slutt burde kunne forventes.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Og jeg mener du har slukt retorikken hennes med agn, sluk, dupp og snøre. At en person som deg oppfatter meg som subjektiv og unyansert tar jeg derfor med fatning.
Vis hele sitatet...
Bra. Mener og forventer en debatt skal kunne fullføres med begge debattantenes fatning i behold.

Til slutt så vil jeg si at til tross for mine fraskrivelser når det kommer til politisk ståsted, ser det ut til at du antar at jeg støtter Listhaugs meninger. Jeg ser meg derfor nødt til å si det igjen: Dette er ikke en støtte til Listhaug/FrP, men kun min mening om hvordan man skal ta imot andres utsagn og vite at fordommer er fordommer, og ikke la de styre en debatt. Med andre ord: Å ha et åpent sinn.