View Single Post
Av egen erfaring kan jeg råde deg til å ikke slutte på skolen. Hadde jeg hatt valget mellom å ta det første trekket eller droppe det så hadde jeg helt klart droppa det.

For din del så råder jeg deg til å slutte å røyke eller ta en god pause. Fullfør skolen og gjør så godt du kan, for før du vet ordet av det så kan du ha brukt opp sjangsen din. Når du har blitt eldre og har utdanning, så skaff deg en jobb.

Jeg skal si deg det at uansett hva slags planer og mål du har satt deg, så kommer de til å bli utrolig mye vanskeligere å nå om du fortsetter å røyke. Et eksempel kan være at du skal i et ikkesåaltforviktig-møte, men viktig nok at du vet du bør dra på det, så har du en liten joint klar til å røykes, så velger du heller den forran møtet og utsetter og utsetter helt til du gir opp å prøve å komme deg på møtet. Men om du har utdannet deg ferdig, DA har du hvertfall et grunnlag og fått gjort det ferdig. Da kan du slippe å tenke mer over det og heller gå mot dine mål. Og da vet du at om du ikke klarer å nå målene så har du alltids en eller annen jobb innenfor utdannelsen din du kan gå mot. Ikke det at du er dømt til å ende på den måten at du ikke klarer å prioritere andre ting over "samfunns-overlevese", men det er ganske høy sannsynlighet.

Og tro meg, etterhvert som du har sittet å røyka et par år i, hver eneste dag, fra du våkner til du sovner, så kommer du til å bli kjempeparanoid og muligens psykotisk. Kanskje det starter om et halvt år, kanskje når du er 30 eller 50. Det er bare et tidsspørsmål. Og tro meg, det er noe du alldeles ikke vil oppleve i det hele tatt. Og etterhvert jo mer du kommer inn i det miljøet kommer du garantert til å møte på folk som også driver med andre ting som for eksempel piller, sniffing og kanskje folk som skyter det. Og etter en stund så kan det hende at du tenker "ja, kan jo prøve en eneste gang." og har du allerede gjort det en gang så er ikke veien langt unna til andre gang. Andre gang blir fort til en tredje gang. Og vips, så sitter du og prøver å fikse no' amfetamin, kokain, heroin, GHB eller no' slags piller.

Og igjen sier jeg ikke at det er garantert til å skje, men noe fucker deg opp inni hodet når du driver med sånt uten at du selv vet det eller merker det.

Så med andre ord så er det noe av det dummeste du kan gjøre å slutte på skolen.

Ta mitt råd. Uansett hvor overbevist du er om at du skal fortsette sånn du har planlagt nå, så kommer det til å være noen helt andre tanker om et par år. Og da sitter du der og angrer som et helvete på at du ikke fullførte skolen og fikk deg utdanning.

Og bare nevner det igjen, du er ikke like oppegående når du har sitti å røyka et par år, uansett om du slutter eller ikke. Det skal ikke lange tiden til før man blir tregere i oppfattelsen for eksempel. Ikke sikkert andre merker det, men du kommer til å merke det. Kanskje ikke mye, men nok til at du kan bli mektig irritert over det i lengden. Men som sagt så er det ikke hundre prosent at sånt skjer deg. Men ikke regn med at du klarer å være forskjellig fra de som har røyka nesten hele livet og enten har gått over på andre ting eller blitt veldig mye tregere. For det er du ikke i det hele tatt. Mulig du "tåler" cannabis mer enn andre men det er alltid en grense. Er ikke sikkert du lever såppas lenge at du opplever paranoia i stor grad og/eller psykotiske shit, men ikke regn med at du kan leve til du er 100 og klare å unngå det. Som jeg sa tidligere, det kan skje nårsomhelst, kanskje neste uke til og med. Det er bare et tidsspørsmål.

Men husk, det er ditt valg, men ta det til deg, ikke slutt på skolen.

(dobbelpost på grunn av editerings-grensen)

nvm, ble ikke dobbelpost