Tråd: Ble busta
View Single Post
Jeg skjønner at dette er kjipt, men som mange har sagt før meg på denne tråden, når du bor under deres tak må du følge deres regler, uansett hvor urimelige du mener de er. Det er tross alt bedre enn at de går til politiet. Om jeg var deg ville jeg lagt bort hasjen til jeg er ferdig på VGS, flyttet ut så snart jeg kan etterpå, og deretter røyke og ellers leve livet som jeg vil. Videre må du nok bare godta at dette ikke er en del av livet ditt de kommer til å godkjenne. Det er jo litt kjipt, men du kan ikke levet ditt liv for å blidgjøre dem.

Vet ikke om du kan bli utvist fra skolen, men såpass vanlig som det er at ungdom prøver hasj, tviler jeg på at de utviser deg hvis dette er første gang du har blitt tatt. Når det gjelder rådgiveren... Jeg er ikke sikker på hvordan regelverket er her i landet, men da jeg studerte i Australia ble vi lært opp i hva som gjaldt av etiske regler for psykologer. Der var reglen at psykologen har taushetsplikt som kun kunne brytes om psykologen har grunn til å mistenke at du utgjør en klar og umiddelbar fare for deg selv eller andre. Jeg regner med at noe av det samme gjelder her i landet. Spørsmålet er om denne rådgiveren er psykolog eller tilhører en annen yrkesgruppe som må praktisere under et etisk regelverk som inkluderer taushetsplikt. Hvis dette ikke er tilfelle, vil jeg tro at rådgiveren ikke har gjort noe ulovlig. Om det ER tilfellet blir spørsmålet om han hadde godt nok grunnlag til å bryte taushetsplikten. Det høres ikke ut som h*n hadde solid grunnlag utifra det du sier i innlegget, men det er vanskelig å si. Når man begynner hos en psykolog i Australia er dette gjerne noe man snakker om den første timen og skriver under på dokumentasjon at man har forstått. Vil absolutt råde deg til å avklare alt dette med rådgiveren før du snakker med vedkommende igjen.