View Single Post
Har ikke lest alle svar her. Men har litt info om saken:

Ble "tatt" for dette selv på videregående.

Brukte en keylogger på pc'en til en lærer og fikk tilgang til fronter m.m.
Testa å logge in i fronter 1gang for å så logge rett ut igjen.
Kikket aldri på noe og endret aldri noe, bare så at muligheten var der om jeg ville.
6månder senere gikk det mot slutten av skoleåret som var mitt siste. Dum som jeg var tenkte jeg at jeg kunne jo si ifra til IT-ansvarlig at de hadde et "sikkerhetsproblem" siden vi hadde hatt en go tone fra før.

-->Hvis du ikke vil lese hele historien hopp til ***********<--

Så av frivilje gikk jeg og sa ifra at jeg hadde testet å instalere en keylogger uten problemer og dette funket. IT fyren tok dette greit og sa det var bra jeg sa ifra
Det skal sies at jeg langt ifra var noe problembarn på videregående og likt av de fleste lærere.

Alt flott tenker dere nå, noe jeg selv gjorde.
Etter dette kom seff IT-ansvarlig på at han ville slette keyloggeren jeg hadde lagt in. Men at rein latskap gadd han ikke leite så lenge og sa maskinen måtte formateres. Dette var en laptop læreren min brukte i det private også.
Så når han sa at læreren måtte ta backup av tinga som skulle bli spart på dukka seff spørsmålet opp om hva dette kom av. IT fyren sa det som det var.... Dette var en lærer som ikke likte meg godt i utgangspunktet og fikk endelig noe å "ta meg" på.

Derifra gikk saken til rektor, som ELSKER maktmisbruk. Ble kalt inn en dag uten at jeg hadde noe som helst info om at dette var blitt en sak før jeg sto der på kontoret til rektor med en sinna lærer som anklaget meg for datainnbrudd og rektor som ville politianmelde meg.
Etter dette fortalte jeg hele saken til minne foreldre som ble mildt sagt forbanna på skolen (seff også litt på meg).
Så dro vi ned alle sammen for å ta en prat med rektor, men han koste seg og sa det mest sannsynlig ble en anmeldelse.
Heldigvis kjente min mor en advokat hu hadde gått på skole med som er lokal kjent for å være flink.
Så vi ventet på å høre noe mer om saken.
De siste ukene av skoleåret gikk uten at jeg hørte noe... Helt til vitnemålet kom og jeg hadde fått nedsatt til det dårligste man kan få i orden OG oppførsel.
Jeg kan si det er MYE lettere å søke skole etter videregående med en politianmeldelse på seg en med et slikt vitnemål hvor man tror eleven har banka en lærer eller tent på skolen for å få en slik karakter i orden og oppførsel.

Så det ble ny runde med foreldre (var over 18, men har fortsatt rett til å la foreldre eller andre tale min sak) ned til rektor. Tenkte det var greit å ha med foreldrene minne siden de har litt mer peil på ting en meg.
På dette møte med rektor kom det frem at de hadde bestemt seg for å droppe anmeldelsen for å være "greie" med meg. Men for å sette en elev ned til dårligste i orden og op. må ALLE lærere du har fag med være enige.
Så foreldrene minne lurte på hvordan det kunne ha seg at en godt likt elev blir satt ned og alle er enige dette. Det viste seg at rektor hadde innkalt til møte om meg uten min viten og forklart saken fra hans perspektiv og fortalte at jeg hadde begått datainnbrudd osv osv, og seff sier alle seg enige da. Så blir det spurt om hvorfor ikke jeg fikk være med på dette møte å fortelle min side av saken. Svaret ble da bare "Han kunne jo ha påvirket de andre lærerene"....
(er jo hele poenget med at min sak skulle bli hørt).

***********
Grunnet dette endte det med en lang sak hos klagenemda og noen telefoner til advokaten vi heldigvis kjente.
Karakteren ble satt til någen.

Samme sak skjedde et år senere i nabo komunen, forskjellen var at der hadde eleven endret ting og blitt tatt.
Der endte saken med at IT-ansvarlig påtokk seg all skyld for dårlig sikkerhet og eleven fikk ei lita anmerkning. Så det kommer veldig an på hvordan skolen reagerer.

Jeg havnet i en kjip situasjon, men heldigvis hadde jeg folk rundt meg som kunne hjelpe meg. Tar du sjangsen?....
Sist endret av WirelessWorld; 16. februar 2012 kl. 17:30.