View Single Post
Ser at dette stoffet såvidt er nevnt i et par gamle tråder her, men det overrasker meg litt at det ikke er mer snakk om det, i og med at det er ganske potent og regnes som kosttilskudd som fritt kan importeres til en billig penge... Gir en litt grundig gjennomgang du kan hoppe over om du allerede er kjent med stoffet, dets virkemåte og effekter.

Hva det er

Phenibut (beta-fenyl-gamma-aminosmørsyre) er et fenylderivat av GABA. GABA er som kjent den viktigste hemmende nevrotransmitteren i hjernen. De aller fleste beroligende/søvndyssende/antilepileptiske medisiner slik som benzodiazepiner, z-hypnotika, alkohol, barbiturater, osv binder seg til GABA-reseptorer. Du kan kjøpe GABA som kosttilskudd, men det krysser ikke blod-hjernebarrieren i større grad, og er derfor ubrukelig om du er ute etter psykoaktive effekter. Fenyl-gruppen gjør at Phenibut i større grad kommer seg intakt inn i hjernen og dermed kan påvirke sentralnervesystemet.

Mens etanol, barbiturater, z-hypnotika og benzodiazepiner binder seg til GABA-A-reseptorer, binder phenibut seg til GABA-B. Dette i likhet med det kjemisk nært beslektede baklofen (merkenavn Lioresal), et muskelavslappende middel som også brukes eksperimentelt til å behandle rusavhengighet, og GHB (merkenavn Xyrem), som brukes rekreasjonelt og som medisin for narkoleptikere. (Sistnevnte stoff binder seg dog også til GHB-reseptoren, ikke bare til GABA-B). Det hypotiseres også at phenibut binder seg til GABA-A i større doser, uten at det er enighet i den vitenskapelige litteraturen om dette. Dette kompliseres av at mesteparten av litteraturen kun er tilgjengelig på russisk, siden stoffet i utgangspunktet ble utviklet der...

Hva det gjør

Phenibut er som sagt fullstendig lovlig, og har angstdempende, søvndyssende og antidepressive/oppmuntrende effekter. I Russland brukes det som legemiddel mot nevrotiske lidelser, i Vesten er det uregulert. Phenibut sies å være nootropisk, men dette er såvidt jeg forstår av den vitenskapelige litteraturen kun påvist i mus/rottestudier, og da i doser mye mindre enn de mennesker vanligvis tar. Etter egen og andres anekdotiske erfaring kan stoffet fremme prestasjoner i stiuasjoner der angst hindrer deg i å prestere det du er god for (f.eks. i sosiale sammenhenger), men gjør deg ikke smartere, mer konsentrert, mer våken (faktisk tvert i mot), forbedrer ikke minnet ditt eller lignende. Det blir med andre ord misvisende å kalle det nootropisk.

Dette er ikke først og fremst et rekreasjonelt rusmiddel. I høye doser kan euforiske effekter oppnås, men de motvirkes av fysisk ubekvemhet og et nærmest uimotståelig ønske om å bare legge seg ned og sove lenge. Tar du for mye kan du også risikere å "duppe av" midt under møter/forelesninger/kjedelige samtaler dagen etter.

Som søvnmiddel synes jeg dette funker bedre enn både melatonin, Stilnoct og Stesolid, det er bare synd du bare kan ta det en gang i uka. Du blir ikke trøtt av å ta det, tvert i mot kan du bli glad og oppspilt, men når effekten først har kicket inn kan du legge deg på puta og sovne nesten umiddelbart, og våkne opp en 7-9 timer senere og føle deg uthvilt, uten noen ettereffekter. Det er nærmest et mirakelmiddel for en kronisk insomniker som vanligvis ruller rundt i timevis i senga før han kanskje får sove.

Som angstdempende/antidepp er det litt vanskeligere å forklare. Det er en subtil godfølelse som ikke kjennes som å være rusa i det hele tatt. Det er litt som om du står opp på rett fot, finner en femtilapp i bukselomma du hadde glemt du hadde, setter deg i bilen og alle trafikklysene er grønne, og når du kommer på jobben kommer jammen sjefen og gir deg en klapp på skuldra for arbeid godt utført. Kommer du i skade for å dunke tåa borti bordkanten eller miste femtilappen ut av lommeboka tenker du "skitt au" og går videre med dagen. Ser noen rart på deg tenker du "de tenkte sikkert på noe rart de så på facebook" snarere enn "de synes jeg er teit, verdiløs, stygg." Altså ingen eufori overhodet, bare et litt bedre og mer positivt syn på livet. En vanlig dag blir til en veldig god dag, men ikke en dag mye bedre enn de beste dagene dine uten kjemisk hjelp. Konsentrasjonsevne osv. er uforandret, men det gode humøret kan motivere deg til å gjøre bedre arbeid.

Kan det være placebo inne i bildet? Kanskje, men dette er effekter som er ekstremt utbredte, og det har hendt at jeg har tatt litt phenibut tidlig på morra'n når jeg står opp og glemt helt av det inntil jeg plutselig merka at jeg var i uvanlig godt humør sånn 3-4 timer senere. Som nevnt flere ganger her tar det lang tid før effekten merkes. Om du føler noe i den første timen eller to, er det nok placebo. (For et rim!)

Dosering

Uten toleranse varier doser fra 500mg - 3000mg, og det er ikke dødelig å ta mer (ingen kjent LD50), men du kommer antagelig til å føle deg rævva. Å overdosere reelt er som å være skikkelig, skikkelig fyllesyk i flere dager i strekk, og det er etter at du har sovet tungt i mange, mange timer. Anbefaler å starte med 1-1.5 gram og så gradvis øke med 500mg av gangen, med noen dagers mellomrom. Ikke ta mer før en 3-4 timer er gått, dette stoffet har en lang come-up.

Tilgjengelighet

NB! Beskjed fra Crew: Dette stoffet regnes som legemiddel og tollen vil konfiskere det om de oppdager det i en sending.

Uten å nevne kilder: det finnes i både kapsel- og pulverform fritt tilgjengelig på internett. Står ikke på narko-, doping- eller legemiddellisten. Har aldri opplevd at det stoppes i tollen, og det bør heller ikke skje ettersom det ikke finnes grunnlag for det. Stoffet er mer på linje med kreatin enn med spice.



Bakdeler

Dessverre er det ikke bare solskinn og regnbuer. Effekten er ganske subtil og tar 3-4 timer før du merker noe. Når den først setter inn kan den vare resten av dagen, selv om blodkonsentrasjonen av stoffet i følge litteraturen halveres i løpet av 5 timer. Phenibut er også notorisk for ekstremt rask oppbygging av toleranse og avhengighet, og bør derfor aldri tas mer enn ca. én dag i uka, ellers kan du fort havne i en avhengighet som ikke står tilbake for GHB eller benso, til tross for stoffets juridiske status. Google "another phenibut casualty" og bli pissredd, så behandler du nok stoffet med behørig respekt.

Som andre GABA-stoffer vil det forsterke effekten av alkohol, dog av erfaring ikke like mye som bensoer eller z-hypnotika.

Now what?

Dette stoffet er ganske kjent rundt om på diverse nootropics/drugs-/kosttilskudds-forum, så jeg antar det finnes andre her med erfaring. Finnes blant annet en lang tråd på Flashback.org, svenskenes svar på NFF (eller kanskje det er omvendt). Hva synes dere? Noen erfaringer å dele?

Jeg er spesielt interessert i om det finnes noen alternativer som er like effektive for søvn men som trygt kan tas litt oftere, helst uten resept eller noe som en vanlig lege kan finne på å skrive ut. Lioresal får du vel ikke ut om du ikke er alkoholiker eller har muskelspasmer, og Xyrem er bare å glemme uten narkolepsi. GABA i seg selv er som sagt ubrukelig, og andre "naturlige" stoffer som grønn te, melatonin, valerian, theanine, osv. er mye svakere.
Sist endret av Dodecha; 11. juni 2017 kl. 17:21.