View Single Post
Som du sikkert vet er F=m*a.

kg er en enhet for å angi masse, ikke krefter. Men siden vi alle bor på jorda hvor tyngdeakselerasjonen er noenlunde konstant (g = ~9.82 m/s^2) forstår alle hva som menes med at "melkekartongen veier 1 kg", selv om enhetene ikke gir noen mening. Melkekartongen veier 9,82 Newton (= 1 kg * 9,82 m/s^2), og har masse 1 kg.

Når en bil kræsjer får man i tillegg til tyngdekraften en kraftig akselerasjon i motsatt retning av bilens hastighet. Reklamen sier at Ipad-en "veier 96 kg" når bilen kræsjer. Det er så klart feil. Ipad-en har masse 0.6 kg hele tiden, men det kan tenkes at det trengs en kraft på 96 kg * 9,82 m/s^2 = 943 N for å klare å endre Ipadens fart fra 100 km/t til 0 km/t på den tiden en bilkrasj tar.

Ut fra dette kan vi beregne hvilken akselerasjon de bruker i beregningene.

96 kg * 9,82 m/s^2 = 0,6 kg * x

altså

x = (96 kg * 9,82 m/s^2)/(0,6 kg) = 1571 m/s^2 = 160 g (som i g-krefter).

160 g er svært mye til å være en bilkræsj etter det jeg klarte å google meg frem til (100 g hadde vært mer realistisk), men det jeg har beregnet her er altså akselerasjonen til Ipad-en. Man kan jo forestille seg at Ipad-en treffer deg i bakhodet etter at bilen har deformert seg, og etter du har "brukt opp" airbagen sin bremsekraft, og dermed får en mye kjappere nedbremsning enn deg og bilen.
Sist endret av Ozma; 19. juni 2018 kl. 00:53.