View Single Post
Det går fint an å leve som 16 åring alene.

På den tid fikk jeg 5620kr i mnd, og dette klarte jeg meg fint på.
Det var ikke mye til overs, men jeg klarte å dekke alt av faste utgifter.

Så bodde jeg ikke i Oslo heller, og strøm og internett var dekket i leia.
Da jeg var 16 betalte jeg 3500kr per mnd for alt av faste utgifter.
Da jeg var 17 betalt jeg 3250kr per mnd for alt alt av faste utgifter.
Da jeg var 18 betalte jeg 3000kr for alt for alt av faste utgifter.

Det kommer vel helt på hvor du er villig til å bo, hvor mye luksus du klarer å skyve bort i hverdagen og om du er villig til å leve litt på kanten av loven for å klare deg.

Dumpster diving er veldig fint f.eks. Sparer masse penger på det.
Så var det spørsmål på den luksusen da.
Hybel-livet er ikke et lett liv, og det kan være greit å skaffe en deltidsjobb i tillegg i helgene. Dette vil gi deg en 2-4 tusen kr ekstra i mnd og da kan du spandere litt mer luksus på degselv.

Det har vel sine oppturer og nedturer, men det verste for min del var å ta meg selv i nakken og gjøre det som var rett for meg og min situasjon. Man har en tendens til å bli lat når man ikke har noen som er over skuderen din og passer på at du gjør ting.

Ellers er det ganske befriende, men man kan fort ende opp med å ta en del dumme valg, så jeg hvis jeg ville vært deg ville jeg gjort relasjoner med en rådgiver på skolen som kunne veiledet deg litt når du føler du trenger det.

Vær forresten obs på utleiere. Det er ikke alle som er like ærlige og redelige.
Gå nøye gjennom kontrakten, og ikke bind deg til noe som ikke har oppsigelsestid, med mindre du faktisk kunne tenkt deg å bo der den perioden kontrakten krever du betaler leie for.
Sist endret av Cortec; 20. april 2013 kl. 11:02.