View Single Post
Schindlers liste.

Så den første gang på skolen i 9. klasse, syns den var gørr og følte egentlig ikke med. Som vanlig på skolen på den tiden, satt heller å gjorde grimaser til læreren min som hatet meg (hun var faktisk jøde og gift med en russer)

Har vært på Saxenhousen, Auschwitz og Birkenau konsentrasjonsleire fler ganger, har aldri egentlig blitt særlig trist av å besøke disse stedene. Eneste jeg har tenkt er liksom "wow" og ferdig med det. Men etter å ha sett filmen her har jeg ett helt annet syn på det hele, og jeg forstår mer.
Men ikke misforstå meg, det finnes ikke noe dokumentarpreg i det hele tatt over filmen, tvert imot.

Uansett, hele filmen er basert på en 100% sann historie. Den sudertyske forettningsmannen, nazistparti medlemmet Oskar Schindler pakker snipesken sin, etter å ha gått konkurs hjemme i Tyskland under den store depresjonen på 30 tallet og søker lykken i Polen etter Tysklands invasjon i 1939.

Med de klassiske dollartegnene spinnenende rundt i hodet sitt starter han fabrikken Deutsche Emailwaren-Fabrik i Krakow. Tyskerne var på den tiden i arbeid med å organisere alle jødene ut av byen, alle jødene skal ut av Krakow, og ut av verden, men Schindler klarer å huke til seg 1300 jødiske slavearbeidere til å jobbe på fabrikken sin - og dette betød også så klart at disse menneskene unngikk å bli sendt rett i krematoriet utenfor byen enn så lenge...

Oskar var ingen Hitler-aktig skikkelse, han klarte fint å oppholde seg i nærheten av jøder uten å gå amok, men det eneste som var på hjernen hans var profitt, han dreit helt klart i alle og var ikke medlem av nazi partiet uten grunn, men han ville reise hjem fra Polen med mer penger enn han noensinne kunne bruke - og dette skulle vise seg å bli ganske så simpelt for han...


Men fabrikken hans fikk bare stå å gå så så lenge før hans overordrede tok alle arbeiderne fra han og sendte de videre til Plaszow arbeid og konsentrasjonsleir utenfor Krakow, og det er her ting virkelig begynner å skje i filmen.

Vi møter blant annet SS kommandør Amon Göth, som aldri klarer å spise frokosten sin uten å skyte minst 1 tilfeldig person. En karakter enhver film drømmer om.
http://www.holocaustresearchproject.org/ghettos/krakow/images/goth%20plaszow%20balcony.jpg(Ekte bilde)


Fakta:
  • Filmen er i svart hvitt, noe man glemmer etter å ha sett filmen i 2 minutter. Det er helt åpenbart for å skape en spesiell atmosfære. Og det med suksess
  • varer i over 3 timer, så skaff popcorn
  • finn frem lommetørklet...
Sist endret av ali88; 7. februar 2012 kl. 01:37.