View Single Post
Provo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Seppo Vis innlegg
det jeg noe klønete forsøkte beskrive var ikke at tiden ville gå baklengs, den ville fotsatt gått fremover, men hvis jeg reiser raskt nok til å kunne komme frem før jeg har reist (det vil si du som observatør kan se mitt bilde komme tilbake før mitt bilde ved siden av rekker å reise (vi snakker da om lys reflektert av min kropp), kan det da sies at jeg har reist raskere enn tiden? og har den da gått bakover, for meg? jeg vill jo komme frem før jeg reiste(ihvertfall for deg som observatør).
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har misforstått litt. Samme hvor raskt du reiser, så vil du ikke kunne reise så fort at det for meg ser ut som du kommer tilbake før du har dratt. Selv om du skulle reist i mange ganger lysets hastighet så ville jeg som observatør på jorden likevel sett at du reiste før du kom tilbake. La oss for eksempel si at du reiser frem og tilbake (eller i ring) i en total avstand på 1 lysår i en fart på 100 ganger lysets hastighet. Jeg vil da se at du reiser ut, og ett hundredels år (3,65 dager) senere vil jeg se at du er tilbake. Problemet oppstår ikke før vi ser på hvordan tidsforløpet vil se ut for deg, ettersom likningene rundt problemstillingen ikke lenger gir fysisk meningsfulle svar.