View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Det stemmer. Så er spørsmålet, hva er det disse bevegelsene kommer fra, består av, betyr og sannsynligvis resulterer i - og er dette bra ting?
Vis hele sitatet...
Dette er det interessante spørsmålet.

Det finnes elementer i det amerikanske samfunnet som jeg tipper den jevne Trump motstander (og tilhenger) grøsser av og ønsker å undertrykke.

Det er varierende grad av synspunkter og nyanser. Fra venstresidens ståsted kan f.eks rasismebegrepet utvannes. Man kan være moderat (i f.eks innvandringsspørsmål) og sånn sett være "enig" med deler av mer ekstreme synspunkter, men står i fare for å bli puttet i samme bås som de mer ekstreme. PK hysteriet tenker jeg absolutt er relevant her. Jeg tenker det har mye å gjøre med hva som rører seg og hvorfor folk er så veldig anti eller pro.

BLM kan fungere som eksempel på parole hvor mye oppspart frustrasjon kan få utløp (selv om det ikke nødvendigvis har med Floyd saken å gjøre - (enhver oppegående person er anti politivold eller rasistisk motivert politivold)). Her blir voldelige demonstrasjoner "forstått" av venstresida mens høyre side har mindre toleranse. Begge sider blir forstått å forsvare de mer ekstreme synspunkter og splittelse oppstår. Å hevde f.eks "white lives matter" (som det finnes eksempler på) kan føre til at man mister jobben og blir fryst ut.

For ta en annen vinkling som jeg selv har møtt i diskusjoner: jeg er skeptisk til innvandring. Jeg er en normalt empatisk mann (scoret høyere på feminine egenskaper enn mange damer), jobber i omsorgsyrket. Behandler individ med respekt og omtanke. Men er altså skeptisk til innvandring, spesielt fra fjerne kulturer og dens påvirkning på norsk kultur, økonomi og framtid. Her har jeg møtt argumenter som at dem som er skeptiske, sinte, evnt. redde er problemet. Om alle var åpne så ville jo alt gått smooth. Fett nok. Sånn funker det for den idealistisk tenkende. Man evner ikke å se realiteten, at f.eks innvandring som går utover store store deler av befolkningens komfortgrense automatisk fører til vekst av mer eller mindre ekstreme strømninger mot en slik politikk.(build the wall!).

Trump er et resultat av politikk ført i forkant av at han ble president. Ved å forsøke å bannlyse/undertrykke meninger man ikke liker vil det fortsette å putre og etterhvert eksplodere.

Er det en bra ting? Dette er vanskelig å si. Det putrer på begge sider. Leser man endel innlegg her så skjønner man at det putrer svært godt også på venstresida og i Trump hatet. Det kommer til uttrykk i mer ekstreme former kamuflert under "etiske" paroler.

Hva det resulterer i er vanskelig å spå. Noen ganger ser det ut som splittelsen skal ta helt av og rive USA fra hverandre. Dog tviler jeg på at det dras så langt