View Single Post
Gøy!


Er det noen av dere som heier på Trump denne runden?

Kun på dager da jeg ønsker menneskeheten vondt.

Er det noen av dere som har endra mening om ham, enten den ene eller den andre veien?

Nei, ikke radikalt. Men jeg synes underholdningsverdien har tapt seg.

Hva synes folket generelt; gikk det bedre eller verre enn fryktet?

Omtrent som forventet tror jeg. Eller, han kunne ha ødelagt mer på internasjonalt diplomati, det var jeg redd for. Det er vanskelig nå etterpå å si hvilke konkrete forventninger jeg hadde på forhånd (kanskje jeg finner det ut hvis jeg leser mine egne innlegg i den forrige tråden du linket til). Man blir jo vant til rabiate utspill også, og det tror jeg egentlig er den største skaden.

Hva tror dere blir utfallet av valget?

Jeg tror han taper, men kun pga covid19. Tall på økonomi og sysselsetting hadde fått ham gjenvalgt i 2019 (at det ikke er bærekraftig bryr folk seg mindre om), men nå tror jeg det skal holde hardt. Om han går av uten noe om og men er jo en annen sak. Men jeg trodde aldri i livet han skulle klare hverken nominasjonsvalget eller presidentvalget sist, så jeg ville ikke hørt på meg her.

Kommer det amerikanske demokratiet til å bli radikalt endret av dette på sikt?

Det tror jeg egentlig ikke, ikke direkte. Som nevnt er kanskje den skumleste effekten hvordan han har flyttet grensene for hvor useriøst, løgnaktig og destruktivt en demokratisk, vestlig leder kan uttale seg uten at folk reagerer noe særlig. Så sånn sett har det kanskje endret demokratiet eller tiltroen til det. Men først og fremst ser jeg Trump mer som et symptom enn som årsaken til problemet, selv om han tar det til nye høyder. Kanskje er han et så overdrevent tydelig, karikert symptom at folk blir mer observant på problemet, det får være håpet.

Hvordan kommer dette til å påvirke oss her i Norge?

Ikke så mye annerledes enn det jeg skrev over, grensene flyttes, tillit svekkes. Vi har hatt noen oppgjør her der vi har satt noen standarder for hvordan det går an å snakke, hvilke strømninger man kan fri til, uten å miste tillit som toppolitiker. Jeg tror det er ekstremt viktig at vi holder på det, og Trump bidrar definitivt ikke.

Ser frem til å høre andres svar på punktene.
Sist endret av *pi; 26. august 2020 kl. 12:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.