View Single Post
Sitat av moret Vis innlegg
Det er jo ikke ulovlig å plukke sopp, bare denne spesielle typen. Så hva om noen ser deg plukke sopp? Tror du hvermansen tenker at "denne karen her, det er garantert felinsopp på gang"? Enkelte områder finnes det der folk er obs på sopplukkere(looking at you Elverum), men sånn ellers tenker jeg det er relativt safe.
Ellers så får du ta med deg et kamera eller noe, leke hobbyfotograf og bruke det som kamuflasje.
Vis hele sitatet...
Bor bare på en plass der "alle" vet hvem alle er så mange ville stusset hvis de så meg ut på sopptur for å si det sånn. Men får bare si at jeg er på bær/sopplukking og at jeg har funnet en ny hobby så går det sikkert greit. Er vel mest i nærheten av bønder det kan bli litt skummelt da en del av sikkert er klar over hva som kan vokse der, kanskje jeg overtenker. Tror jeg bare får holde grei avstand så virker det ikke jeg blir så lett synlig. Er en ganske forsiktig type av natur og er vel en av grunnene til at jeg drevet med litt av hvert og aldri blitt tatt, har for sine fordeler og bakdeler som med mye annet.

Sitat av moret Vis innlegg
Plastposer er lite brukbart, blir fort sølete. Papirposer funker greit, en boks med noe papir i bunnen også.
Vis hele sitatet...
Okay, takk for tipset. Neste plukketur i begynnelsen av uka tenker jeg. Skal sørge for overse det jeg er sikker på ikke er flein så slipper dere å kaste bort så mye tid på det.

Har et lite spørsmål som kanskje er besvart tildligere men spør likevel. Når dere leter går dere helt vanlig eller må dere sette dere ned på huk og lignende? I starten så gikk jeg stående men jeg kunne ikke så noe, gikk gjennom en åker bl.a og der var det null sopp mens en annen plass på en grusvei så fant jeg de fleste soppene langs grøftekanten, men da måtte studere veldig nærme for å få øye på dem. Tror dere det har med sopptypene jeg fant og hvis det var flein der ville jeg så jeg sluppet å sette meg ned?

Har også lest i tråden folk som har funnet over flere hundre over noen timer så jeg ser for meg at de burde være ganske lett å se spesielt hvis man har et trent øye for det (noe jeg ikke har ). Når jeg studerer bildene i første siden av tråden så får jeg intrykk av at flein er ganske så lett å få øye på, spesielt når den er litt eldre?

Et lite spørsmål til, må man skrive bokmål her inne eller går dialekt greit? Kommer nok til å skrive bokmål uansett men greit å vite.

Uansett god soppjakt til dere alle og ønsker dere alle en fortreffelig helg!