View Single Post
Jeg har kun lest artikler om denne saken i VG så tar litt forbehold om hvordan saken er fremstilt når jeg har lest den.

Men jeg tenker at dersom man virkelig skal infiltrere ett miljø så må man spille helt på kanten av loven og gjerne bryte den til tider, du ville blitt avslørt med en gang om en av dine misstenkte eller kilder tilbyr deg å pusse opp badet ditt men du takker nei fordi det blir ansett som svart arbeid.

Jeg synes ikke metodene nødvendigvis er avgjørende for denne saken, men om han bevisst har latt store fisker svømme videre for å beskytte en av toppene av personlige årsaker eller egen vinning så er det ett problem.

Jeg synes generelt at politiet burde få litt mer spillerom når det kommer til infiltrering av tunge miljøer, vi må også huske på at i slike miljøer spiller man med livet som innsats så at man kan gjøre feil i løpet av store og langvarige saker er helt naturlig.

Og til det faktum at han ikke hanket inn cappelen kan ha mange forklaringer, slik jeg ser det så ville det vært en dårlig idé å tatt cappelen siden han da ville stått uten en kilde og dermed ville bare en annen overtatt cappelens plass.
Derfor kan det være en god ide å beskytte den store importøren for å ta de nye mellommennene som stadig dukker opp.
Selv om det på den moralske siden ville vært feil.

Så spørsmålet vil være om ett evt samarbeid med cappelen faktisk førte til arrestasjoner og beslag av større mengder stoff.
Slik jeg ser det så vil det være en bedre idé å bruke importøren som informant enn de lengre nede i kjeden siden den som importerer alltid vil få en ny tilstrømming av mellomledd, tar du importøren vil du måtte bygge ett helt nytt forhold med den neste importøren.

Saken ville også vært mye værre om det var snakk om amfetamin eller heroin, noen tonn hasj er ikke en stor pris å betale om du får mye informasjon ut av det.