View Single Post
Det er nok akkurat det faktum at cappelen har holdt seg kun til hasj at det der i teorien kan fungere. Politiet i Oslo bryr seg ikke mye om hasj, de og vet det ikke kan sammenlignes når det kommer til skadeomfanget heroin/amfetamin påfører samfunnet.

Dog helt uenig i at politiet burde ha lov til og ha kriminelle som i teorien fanger opp bevis de aldri ville klare og få tak i selv. Det visker ut linjene totalt for politiprovikasjon, kvalitetssikring av informasjon. Det setter de kriminelle i en posisjon hvor de kan få altfor mye makt. Ofre mennesker til politiet. Tjene enorme penger som generer annen kriminalitet. Er en grunn til at det ble ulovlig og bruke kriminelle som infiltratører i Sverige. Jeg tviler sterkt på det er lov i Norge den dag idag. En informant er en person som gir politiet opplysninger. Det er ikke en person som får lov og holde på med kriminalitet i bytte mot at han gir politiet informasjon. Det tviler jeg sterkt på er noe politiet bare har lov til heller. De kan gi de strafferabatter og andre tjenester i bytter mot informasjon, men de kan jo ikke bare TOTALT snu det blinde øyet til.

Men det er Norge i et nøtteskall. Det er altfor liten kontroll på hva politiet egentlig gjør med informanter, mange store narkosaker og annen grov kriminalitet har skandaler som ikke blir satt nok fokus på hvor kriminelle har sammarbeidet med politiet.(Cappelen, Skrue, Joar Eidem, Jarle Olsen) - Om ikke allmenheten får se konkret hva politiet har lov til og ikke lov til oppimot informanter og evt. infiltratører om det er lov i Norge, så burde de ikke ha lov til noe som helst. Bare det at faktum at man ikke får fult innsyn i hva egentlig som skjedde når en av Norges mest omtalte kriminelle leverer tilbakee et stjålet skrik maleri er jo ren tragedie.

Når det først kommer frem informasjon som henger ut folk som politiinformanter så gjelder det jo ofte folk som har vært helt på toppen i den kriminelle underverden og styrt på altfor mye til at det kan forsvares i mine øyner.